fbpx

Milé lektorky, milí lektoři,

po prázdninové pauze je zpět EdTech newsletter. Pauza byla delší, ale aspoň bude o čem číst. Dneska jsou to myšlenkové mapy v praxi lektora.

Tři otázky na úvod. Jste přesyceni obrazovkami a monitory? Závidíte dětem pastelky, fixy a jiné papírenské potřeby? Děsí vás trochu humbuk kolem generativní umělé inteligence?

Pak vás čtení o myšlenkových mapách zaujme.

Enjoy,

Klára Pirklová

P.S. Tento EdTech newsletter nenapsala, ani při psaní nijak nepomáhala AI, a tak to zůstane i nadále. Některé věci – jako třeba radost z psaní – nejde snadno nahradit.

P.P.S. Pokud se začátkem září řešíte organizaci své práce, přijde vám vhod tento webinář na téma, jak si vytvořit svůj druhý lektorský mozek.

 

[1] Písmeno A má žlutou barvu a voní po citronech. Doma nás je šest a nejmíň půlka z nás jsou dyslektici. To jsme trochu nadprůměr. Odhaduje se, že v populaci je dyslektiků zhruba 10%. Otázka, zda mi písmeno A voní po citronech, přišla od mého dítěte, které je už v pubertálním věku. Nijak mě nepřekvapila, protože jsem podobných otázek na senzorickou podobu jazyka dostala za ty roky už hodně. Pro dyslektiky je obtížné lineární uspořádání jazyka, špatně se jim luští. Mnohem lépe se jim orientuje ve schématech, obrázcích, vizuálním zobrazení informací. Pro praktický život je to celkem nevýhoda. Ale je v tom plno inspirace pro nás ostatní.

 

[2] Informace lze uspořádat i jinak než pomocí textu. Pokud sledujete humbuk kolem AI, možná jste nabyli dojmu, že text ustupuje do pozadí a nahrazují jej mluvící avataři, deepfakové fotky papeže parkuristy či oživený Karel Gott. Opak je pravdou. Text zažívá novou renesanci v podobě tzv. promptů. Kdo chce pomocí nástrojů jako ChatGPT generovat relevantní obsah, musí vládnout jazykem jako nikdy předtím. Promptování je totiž ve skutečnosti založené na bravurní práci s přirozeným jazykem v podobě textu. Kdo má schopnost zadávat instrukce jasně a polopaticky, ten má jednoznačnou výhodu. (Jako lektoři a učitelé máte v tomto ohledu více praxe než kdo jiný.)

 

[3] Myšlenková mapa pomůže uklidit si v hlavě. Generativní AI (ChatGPT, Bing, Bard a jiné) toho hodně vygeneruje. Podobně jako sociální sítě. Kvanta nových informací. Ty jsou nám však málo platné, pokud s nimi dále nijak nepracujeme. Myšlenkové mapy, jak je navrhl Tony Buzan, nám s tím dovedou pomoci. Základem je pořídit si dostatek barev, asi tak sedm a k tomu velký bílý papír. Já mám už pár týdnů v kuchyni velkou tabuli a sadu fixů z nejbližšího papírnictví. Pořídila jsem si je, když jsem řešila složité pracovní téma. Už mi to tak v kuchyni ale zůstalo. Návod na tvorbu myšlenkové mapy krok za krokem nabízí moje skvělá kolegyně Dáša Chytková v tomto krátkém videu. Vyzkoušejte to. Fakt.

 

[4] Myšlenkové mapy v praxi lektora. Lektorovi se myšlenková mapa hodí třeba ke zmapování tématu, které učí nebo ke zmapování vědomostí studentů. Hodí se ale také k přípravě prezentace, přípravě lekce, kurzu, online kurzu či jiné služby. Pokud si jako lektor rozhodnete myšlenkové mapy archivovat, můžete se k nim vracet a těžit z toho, co jste již zpracovali v minulosti. Nebudete tak muset stále to stejné vymýšlet znovu. Archivací takto či jinak zapracovaných vědomostí si budujete něco, čemu Tiago Forte říká druhý mozek. Já mu říkám druhý lektorský mozek. 🙂

 

Shrnutí k myšlenkovým mapám:

1) Text neustupuje do pozadí. Naopak. 
2) Vizuální zobrazení informací může přinést úlevu.
3) Archivace poznámek (textových i vizuálních) má smysl.

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, holka z e-learningu a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 4508 e-mailových adresa.

 

Co nabízím:

Program pro dobrý start lektorského projektu: 10 týdnů pro váš projekt

Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.

Série tří webinářů o AI : AI pro lektory

Máte na starost Moodle? Ukážu vám, že Moodle není mrtvý.

 

Čtete EdTech newsletter rádi? Doporučte jej svým známým. Přihlásit k odběru se mohou zde.

TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.