fbpx

Milé lektorky, milí lektoři,

mám pro vás kvízovou otázku: Mluví už ChatGPT? A pokud mluví, není už opravdu reálně ohroženo lektorské povolání?

Nechám vás chvilku přemýšlet a mezitím vám povím dva své zážitky z uplynulého týdne.

Minulou středu jsem se ocitla na panelové diskuzi s nejdůležitějšími českými osobnostmi k AI ve vzdělávání. Chvilku jsem tíhu toho momentu vstřebávala, ovšem během debaty mi docvaklo něco dost důležitého. Těmto osobnostem vůbec nejde o umělou inteligenci. Jde jim jednohlasně o zvýšení kvality vzdělávání, o aktivitu v hodinách, o personalizaci výuky, a to při zachování toho nejdůležitějšího – psychického zdraví učitele.

Když jsem včera na dálku přihlížela moderované panelové diskuzi OECD vysílané z Paříže do celého světa, tentokrát za účasti největších světových osobností, jejich message zněla úplně stejně. Více aktivity v hodinách, více interakce s učitelem a spolužáky, to je cílem vzdělávání s pomocí AI. Umělá inteligence je jenom a pouze prostředek.

Ok, říkáte si. Ale co až začne mluvit a učitele nahradí? To pro vás mám zajímavou zprávu. AI už mluví, a to tak dobře, že učitele v lekcích angličtiny opravdu dokáže do určité míry nahradit.

Dnešní newsletter je o mluvící AI.

Enjoy,

Klára Pirklová

P.S. Tento EdTech newsletter nenapsala, ani při psaní nijak nepomáhala AI, a tak to zůstane i nadále. Některé věci – jako třeba radost z psaní – nejde snadno nahradit.

P.P.S. Spouštím předprodej zbrusu nového online kurzu Jazykový kurz od A do Z s pomocí AI. Aktuálně za předprodejovou cenu.

[1] ChatGPT fakt už mluví? Jak víte, ChatGPT je velmi rychlý psavec. Je to chatbot, který umí zdatně reagovat na vaše dotazy, ať už jakékoli. Když si chcete jen tak pokecat, pokecá si s vámi opravdu na úrovni. Až zapomenete, že je to chatbot. Nejčastější otázka na mých školeních (hned po dotazech na podvádění při úkolech) zní: Už mluví? Kdy začne mluvit? Tak mám zajímavou zprávu. ChatGPT ve verzi Plus spouští syntézu řeči každým dnem. Jiné nástroje, jež frčí na kódu od OpenAI, už nějaký čas zdatně mluví a rychle se v tom zlepšují.

Zřejmě nikoho nepřekvapí, že se jedná primárně o aplikace určené ke konverzaci pro studenty angličtiny. Včera jsem si jednu takovou zaplatila. Jmenuje se Leya AI. Večer jsme pokecem strávily dvě hodiny. Mluvily jsme o různých tématech od knih přes historické monumenty. Dokonce jsem si u Leyy v kavárně zkoušela objednat matcha latté. Už dlouho jsem si anglicky s nikým tak dobře a dlouho nepokecala.

[2] A lektoři nebudou mít co žrát?! Konverzace výše vám možná přijde trochu nedokonalá. Klára mluví minimálně, Leya až moc. Lze očekávat, že tyto drobnosti se budou vylepšovat z týdne na týden. Když si vezmete, že před rokem ještě žádný ChatGPT nebyl… a teď. Máme se bát?

Já osobně říkám: Nebojte se. Vzdělávání je stále úplně ze všeho nejvíc socio-kulturní záležitost. Je to setkání dvou a více lidí. Technologie do něj vstupují jenom jako prostředek. Stejně jako kdysi dávno knihtisk nenahradil učitele či univerzity, ani teď nás nebo školu nic nenahradí. Ve výsledku totiž všichni chceme interagovat s reálným člověkem a třeba si s ním to matcha latté v reálné kavárně opravdu vypít.

 

[3] Ale… Leya stojí 1000Kč za měsíc, já chci to samé za jednu lekci. (Cenotvorbu tu teď řešit nechci. Ano, někteří jazykoví lektoři si opravdu účtují 1000Kč za lekci.)

V každém případě Leya je skutečně levnější varianta a s tím jak se budou aplikace tohoto typu zlepšovat, budou zcela jistě studenty stále více vyhledávané jako alternativa ke konverzacím s lektorem.

Někteří lektoři to budou považovat za smůlu. Mnozí ale za výhodu. Co totiž Leya neumí je vytvořit studijní plán, vybrat vhodné zdroje pro studium, určit vhodné aktivity s těmito zdroji, sledovat pokrok, motivovat nebo si třeba sednout do kavárny a pokecat si tváří v tvář. To všechno jsou záležitosti, které stále budou nedílnou součástí vzdělávání. Student před lektora nepředstupuje pouze jako mluvící hlava, ale jako člověk se všemi svými slabostmi, obavami, emocemi, demotivací či dokonce traumaty.

Lektor, který toto pochopí, dobře pojme, dobře nacení a ještě si z umělé inteligence udělá asistenta, to je přesně ten lektor, pro kterého bude Leya představovat výhodu.

 

[4] Takže teď už můžu být jen kouč nebo dělat lekce v kavárně? To rozhodně ne. Nicméně, AI nám lektorům nastavuje dosti přísné zrcadlo a vyzývá nás k tomu, abychom svoji roli postupně přehodnocovali a hledali kudy dál.

Co je už teď jisté: výuka bude muset být více šitá na míru, více brát v potaz sociální kontext, stavět do středu aktivitu a byť to možná někteří lektoři stále neradi slyší, bude muset vzít AI na milost. Buď jako svého aktivitního asistenta. A když to ne, tak rozhodně jako asistenta našich studentů. Bojíte se? Nebojte se. Bude to dobré.

 

Shrnutí k mluvící AI:

1) AI už mluví. V anglickém pokecu umí nahradit lektora.
2) Ano, lektorům a učitelům to nastavuje nepříjemné zrcadlo.
3) Otázka k promýšlení: Za co budou studenti stále ochotni platit?

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, holka z e-learningu a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 4500 e-mailových adresa.

 

Co nabízím:

V předprodeji online kurz: Jazyková lekce od A do Z s pomocí AI

Pro menší či větší vzdělávací projekty: Mentoring

Čtete EdTech newsletter rádi? Doporučte ho svým známým. Přihlásit k odběru se mohou zde.

TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.