fbpx

Naplánovat jazykový kurz, ať už se jedná o offline kurz, online kurz či dokonce videokurz, je výzva. V tomto článku nasdílím pár zásad, které mi v přípravách pomáhají. Spoiler alert: vše je to o naslouchání, čmárání tužkou po papíře a škrtání.

Tady jsou moje 4 zásady.

 1) Naslouchej studentům

Hodinu tvoříš pro studenty. A ti mají také svoje konkrétní potřeby, motivace, inspirace a také bloky. Naslouchej jim. 

Pokud bych měla pojmenovat jednu jedinou aktivitu, která mi zásadně pomohla připravovat se na kurzy, pak jsou to dotazníky a rozhovory se studenty. I pomocí jednoduchého dotazníku vytvořeného v Google Forms od studentů zjistíte, jak hodnotí svoji jazykovou úroveň, kde se pohybuje jejich motivaci, co je baví a s čím naopak nemají dobrou zkušenost. Máte-li možnost se s některými studenty sejít k rozhovoru, pak tak rozhodně učiňte. I za 15-30min se toho hodně dozvíte.

2) Načmárej si plán

Plánování kurzu je kreativní práce. Dobře se dělá s tužkou a papírem v ruce. 

Jakmile máte za sebou diagnostickou fázi, v níž jste získali představu o tom, co potřebují vaši studenti, je čas přejít k plánování. Osobně se mi velmi době plánuje s papírem a tužkou v ruce (ok přiznávám, je to tablet a elektronické pero.) První fáze plánování – brainstroming – vypadá, jak když někdo zešílel a jediné o co mu jde je popsat co nejvíc plochy celého papíru. Tahle fáze má několik benefitů – nikdo a nic vás neomezuje, ruku ani hlavu nesvazují žádné kategorie, máte absolutní svobodu.

3) Seškrtej plán 

Čmárání je fajn, nicméně mějte na paměti, že brainstroming má vždy dvě fáze. Manickou fázi, když je vše dovoleno ve stylu: Kde je srdce, tam je síla. A pak škrtací fázi, kdy se ze změti tvoří opravdový plán.

Z této druhé fáze brainstromingu by měl vzejít dokument. Jednoduchý, stačí na A4. To je teprve plán kurzu. V něm jsou definována jednotlivá témata/úkoly kurzu, ke každému tématu/úkolu jsou přiřazeny dostupné zdroje. A také – a to je skutečně nejdůležitější část dokumentu – výukové cíle. A to ideálně to ve formulaci: Student umí… / Student je schopen… 

Škrtací fáze je důležitá. Potřebujete vytvořit didakticky hodnotný kurz a realistickými nároky na studenty, časově zvládnutelný. Doporučuji tuto fázi nepřeskočit.

4) Namaluj si lekce

Plán kurzu nechť tě nesvazuje. Nelinearita nechť ti pomáhá. S tím se pusť do designu jednotlivých lekcí.

Text má jednu blbou vlastnost, je lineární. Plyne od prvního písmene do posledního a nezná odbočky. Lidské myšlení je naproti tomu síťové, přeskakuje od jedné myšlenky k druhé velmi svobodně. Vymýšlení vzdělávacích lekcí je podle mého názoru v první řadě kreativní práce, teprve až potom logická. Mně osobně tedy v této fázi velmi pomáhají myšlenkové mapy. Potřebuji studenty naučit konkrétní gramatický jev? Vychytat opakující se chybu? Jaké prostředky, aktivity, témata, zdroje k tomu už mám? Jaké ještě potřebuju? Co už jsme dělali minule? Co budeme dělat příště? 

Načrtnou si takovýmto způsobem jednotlivé lekce kurzu ještě před jeho začátkem je velmi osvobozující. Nijak vás to nesvazuje, stále máte prostor pro improvizace, avšak umožní vám to zachovat vnitřní strukturu kurzu pevnou a cílenou.

A co vy, jaké zásady při tvorbě plánů zachováváte?

Chcete si poskládat svoje lekce jako lego z aktivit, které už děláte do didakticky hodnotného celku? Bude se vám hodit tato “kuchařka”.

Uvažujete o tvorbě videokurzů či jazykových výzev? Brzy budu k tomuto tématu otvírat nový program.