fbpx

Milí lektoři,

je tu září a s ním nové příležitosti, takže nebudu zdržovat a jdu hned k tématu. 

V dnešním newsletteru se rozepisuji o Evropském rámci pro rozvoj digitálních kompetencí DigCompEdu a o designu online vzdělávání. Nebojte, nebude to nuda. 🙂

Přeji krásné září, 

Klára Pirklová

 

P.S. Uvažujete o tvorbě video kurzů? Vnímám čím dál větší zájem naučit se natáčet videa, která ve 3-7 minutách nesou crisp & powerful message. Proto jsem se rozhodla k tomuto tématu uspořádat 5denní výzvu. Nese název Najděte téma svého prvního video kurzu, proběhne od 19. do 23. září 2022 a je zdarma. Přihlásit se můžete TADY.

 


 

[1] Než začnu o DigCompEdu, uvedu příklad za života.

Mám 8letého syna, který rád peče. Vzhledem k tomu, že nemá úplně kuchařsky zdatnou matku, učí se raději od lepších kuchařů z Youtube. Když se učil kynout těsto na housky, vypadalo to tak, že si pustil kousek videa a hned běžel do kuchyně nové triky vyzkoušet. S upatlanýma rukama se vracel k počítači, aby dokoukal zbytek. Podobně to dělal, když se učil housky plést a nakonec i péct.

Návštěvy dávají za jeho housky a chleba obvykle kredit mně. Já dávám za synovy pekařské kousky kredit kuchařům, kteří si osvojili několik chytrých digitálních kompetencí. Předávají informace stručně, zaměřují se na řešení dílčích problémů a dávají jasné instrukce k akci. 

 

[2] Pokud jste o DigCompEdu ještě neslyšeli, právě jste si udělali představu, o co v tomto dokumentu jde. Trocha teorie: Jedná se o oficiální doporučení Evropské komise členským zemím v oblasti digitálních kompetencí učitelů a lektorů. Čím je dokument zajímavý: Zaprvé, jeho zjištění a doporučení jsou díky rozsáhlým výzkumům založená na důkazech. Zadruhé, ukazuje, že těžištěm vzdělávání v EU je a bude rozvoj digitálních kompetencí. A zatřetí, zavádí společnou terminologii a společný evropský rámec pro digitální kompetence. 

 

[3] Společný rámec není nic nového. Určitě ho znáte z výuky jazyků. Třeba učitelům na základních školách Společný evropský referenční rámec pro jazyky (SERR) říká, že mají v angličtině žáka od 3. do 9. třídy dovést k úrovni jazyka A2. Když se pak podívají do SERR, najdou tam témata, gramatiku a dokonce i konkrétní tipy pro rozvoj angličtiny u žáků. DigCompEdu funguje podobně, akorát s tím rozdílem, že to zrcadlo nastavuje nám učitelům a lektorům, a ne v jazycích, ale v oblasti digitálních kompetencí. 

 

[4] Možná si řeknete, že je to jen další evropská blbost, která se na nás valí z Bruselu. Já to tak nevidím, protože díky své práci vnímám zřejmou digital competence gap. Obracejí se na mě učitelé a lektoři, kteří sami cítí mezeru mezi potřebami svých studentů (nejen generace Z) a svými kompetencemi tuto potřebu naplnit. 

 

[5] Co to je vůbec digitální kompetence? Je to zaprvé dovednost. Třeba v případě vaření na Youtube, je to dovednost využívat kameru, osvětlení a mikrofon.  Zadruhé a zásadněji, je to schopnost umět těmito dovednosti vstoupit aktivně do světa a měnit ho k lepšímu. Tedy vybrat správně téma, dobře ho uchopit a podat ho prostřednictvím krátkého videa tak, aby se díky němu i 8letý kluk naučil něco skvělého.  

 

[6] Jednou z kompetencí v DigCompEdu je tzv. vedení studentů, anglicky guidance. A zde se dostáváme k designu online vzdělávání. Pokud jste právě nevědomky zvedli obočí, protože netušíte, co to je, vězte, že nejste sami. Designer online vzdělávání je profese poměrně nová a souvisí úzce s tím, že se vzdělávání přesouvá do digitálního prostoru. Možná vás proto překvapí, když řeknu, že nejspíš i vy – aniž byste to tušili – už jste tak trochu designerem online vzdělávání. Analyzujete potřeby svých studentů? Designujete pro ně vzdělávací aktivity? Promýšlíte instrukce k aktivnímu učení? Bingo. Jste doma. 

 

[7] Jednou ze základních dovedností designera online vzdělávání je mikrolearning, tedy předávat učení systematicky v mikrojednotkách. Mluví se ideálně o 3-7 minutových videích. Když si to vyzkoušíte napoprvé, téměř jistě to přešvihnete. Vytoužená crisp & powerful message je spíš rozvleklá a nemastná-neslaná.

Belive me, I`ve been there.

Učitel má totiž tendenci dodat širší kontext. Ale i v tomhle případě platí, že trénink dělá mistry a nakonec vlastně zjišťujete, že své posluchače vůbec o nic nepřipravujete. Naopak. 

 

[8] To jsem se dnes ale rozepsala, co? Tak to raději utnu, aby to nebylo nemastné-neslané, abyste to nakonec dočetli a neskončili mezi těmi, kteří “nakupují”, ale nedokončují, because time is money.

 

Tak přeji ještě jednou krásné září a samé crisp & powerful messages, které mají pro vaše sebevzdělávání smysl

 


Toto je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. 

Zaujalo vás téma dnešního newsletteru? Napište mi na info@klarapirklova.cz