fbpx
Milí lektoři,
 
tohle je EdTech newsletter, pravidelná e-mailová pošta k tématům kolem vzdělávání a digitálních technologií. 
 
Dneska se dočtete, proč je záhodné zažívat tvůrčí nezdar. Zjistíte, proč ve Skandinávii na rozdíl od střední Evropy dezinformační kampaně nefungují. A pozvu vás ke sledování inspirativních IG Reels natáčených ve formě mini vlogů.
 
Hezký zbytek týdne.
Klára Pirklová 
 
 

 
EdTech TRENDY
 
Tento týden jsem vedla rozhovor s Jakubem Hejzlarem z Učitelnice. Bavili jsme se o tom, jak nacenit a prodat vzdělávací materiály. Velmi rychle se hovor přetočil k tématu odbornosti a expertízy. Zdá se totiž, že nejlépe se prodávají materiály, které vycházejí z dobré znalosti oboru, studentů, ale také potřeb stejně zaměřených vyučujících. Tedy, je záhodné být expertem.
 
Často se uvádí, že stát se expertem stojí 10 tisíc a víc hodin času. Jak ale ukazuje Bořivoj Brdička ve svém článku Jak se stát expertem, tato teorie z poloviny 90.let možná tak úplně neplatí. Současný svět se mění rychleji, nové obory vznikají a proměňují se, je potřeba osvojovat si stále nové dovednosti, a přesto experti nevykazují úbytek.
 
Stát se expertem tedy podle Brdičky vyžaduje něco jiného. Nikoli pouze čas, ale spíš ochotu experimentovat, zkoušet nové věci, vytrvale testovat jejich úspěšnost. Stát se expertem podle něj vyžaduje dvě hlavní dovednosti: tvořivé myšlení a vytrvalost. V souvislosti s tvořivým myšlením pak jedním dechem upozorňuje také na nezastupitelnou roli tvůrčího nezdaru. Expertíza a nezdar, zdá se, jdou ruku v ruce. 
 
Jste experti? Na jakou oblast? 
 

 
EdTech TIPY  
 
Švédsko a Finsko jsou země, které odborníci považují za mimořádně odolné vůči dezinformacím. Jak uvádí v rozhovoru pro Voxpot Michal Černý, trollí farmy představují v těchto zemích neefektivní způsob vynakládání finančních prostředků, proto je zde skoro nenajdete. Na rozdíl od střední Evropy, kde se dezinformátorům daří. 
 
Co Švédko a Finsko dělají jinak? Podle finských expertů na dezinformace vykazuje efektivitu vzdělávání založené na kritickém hodnocení zdrojů, a to nejen na úrovni základních škol, ale na všech úrovních formálního i neformálního vzdělávání.
 
Je dobré si uvědomovat, že úspěšný boj proti dezinformacím je možný a že se přímo týká nás, kteří se věnujeme vzdělávání. 
 

 
EdTech HVĚZDY
 
Ráda se opakovaně vracím v IG Reels. Přijde mi, že mají zvláště pro lektory na volné noze velký potenciál. Nejen v oblasti propagace svojí práce, ale také z hlediska kultivace samotné výuky pomocí videa. 
 
V poslední době mi přijde zajímavý trend mini vlogů. Jde vlastně o taková krátká 30-60 vteřinová videa natáčená ve formě deníkových záznamů. Kupodivu se takové vlogy tvoří velmi snadno. Prostě jen natáčíte snippety svého dne a pak je dáte přímo v aplikaci dohromady, vyberete hudbu, doprovodný text a je to.
 
Záměrně dnes nevybírám lektory jazyků. Je dobré nechat se inspirovat hvězdami jiných oborů. Dnes se nechte inspirovat studentkou Arou, filmařem Nicem Rauchenwaldem či Bellou, která ráda zdravě jí a hodně cvičí.  
 
Na jaké nové mini vlogy se můžu těšit? 
 

 
Zaujala vás dnešní témata? Máte v hlavě téma, které bych měla pokrýt příště?
Napište mi na info@klarapirklova.cz