Milí lektoři,
dnes to bude o trendech ve vzdělávání.
Otevřu tři klíčové otázky: Lze v tak konzervativním oboru jako vzdělávání vůbec mluvit o trendech? Kdo tyto trendy určuje? A co si z toho vzít do vlastní práce?
Také vám představím čtyři pojmy, které stojí za vaši pozornost. Jsou to – makrotrend, anekdotický důkaz, výzkum od stolu a “5x proč“.
Enjoy,
Klára Pirklová
EdTech TRENDY
“Television won`t last because people will soon get tired or staring at a plywood box every night.” – Darryl Zanuck, 1946
Odkud se berou trendy? Lze ve vzdělávání vůbec mluvit o trendech?
OECD letos v lednu zase po třech letech vydala publikaci Trends Shaping Education 2022. Ta vychází pravidelně od r. 2008 a jejím cílem je poukázat na makrotrendy, tedy společenská a ekonomická fakta a souvislosti, která mají vliv na podobu vzdělávání. A činí tak s nadějí, že dá odborníkům z praxe vhled založený právě na faktech, tedy nikoli pouze zdání a tzv. anekdotickém důkazu.
Je to vlastně taková Faktomluva pro stakeholdery v oblasti vzdělávání.
Mezi trendy, které v publikaci jasně vystupují, je nárůst fenoménů remote work, tedy práce z domova a remote learning, tedy učení se na dálku. Co vystupuje do popředí jsou hybridní formy vzdělávání, tedy kombinace online a offline vzdělávání. Pozornost získává také evidence-based teaching, tedy vzdělávání založené na tom, co o studentech skutečně víme.
Jakkoli se může zdát, že COVID-19 je za námi a vzdělávání se vrací do normálu, je otázka, do jakého normálu se to vlastně vrací.
EdTech TIPY
Makrotrendy, tedy dlouhodobé směřování, je ale přeci jen něco jiného než aktuální trendy teď a tady. Kdo tyto aktuální trendy určuje? A co si z nich můžete vzít do vlastní práce?
Ať chcete nebo ne mezi trendsettery ve vzdělávání nespíš patříte i vy. Třeba tím, že zkoušíte nové digi nástroje, které vám poradí kolega na sociálních sítích. Nebo že studentům doporučujete techniky učení, které s těmito nástroji přímo souvisejí, např. flashkarty.
Učitelé si přirozeně neustále dělají takový malý výzkum od stolu. Sledují, jaké nástroje a pomůcky využívají kolegové, co se jim u studentů osvědčuje, co se neosvědčuje, jak si zorganizovat práci apod.
Co už možná jako lektoři a učitelé děláme méně, je naslouchání samotným studentům. Čím žijí? Proč (5x proč) se jim s námi někdy učí lépe a někdy ne? Jakou organizací výuky jim jdeme naproti? Stále je funkční pořádat jazykové kurzy večer, nebo je to jen zažitá praxe? Zkrátka, chceme-li být správně trendy, chce to posílit evidence-based teaching.
Máte otázku, napište mi na info@klarapirklova.cz