Problémem současného studenta není nedostatek informací, nýbrž jejich nadbytek. Jak jim můžeme pomoci?
1. Stovky miliónů zdrojů
Když se chtěl člověk učit cizí jazyk na začátku 90.let, musel vyrazit do knihkupectví a vzít za vděk knihami a učebnicemi, které byly na trhu. Když se chce učit dnes, má na jedno kliknutí k dispozici stovky miliónů zdrojů.
2. Autentické materiály
Může se projít sbírkami světoznámých muzeí, přečíst si o známých osobnostech, poslechnout si zprávy v cizím jazyce.
3. Zjednodušené materiály
Ačkoli ještě není na pokročilé úrovni, aby zvládl poslouchat třeba BBC, stále má kam jít. Třeba poslouchat zjednodušené zprávy či se věnovat zjednodušené četbě?
4. Problém je nadbytek
Někteří studenti přesně vědí, kam jít, kde je to baví, kde jazyku rozumějí. Ti se pak v jazyce posouvají velmi rychle. Většina studentů to však neví. Nemají vypěstovanou informační gramotnost. Nevědí, kde hledat informace, jak je zpracovávat, jak se učit, ani jaké zvolit strategie.
5. Učitel jako kurátor
Slovo kurátor známe spíše v souvislosti s uměleckými sbírkami. Kurátor je člověk, který má za úkol vyhledat vhodné artefakty, roztřídit je a uspořádat tak, aby tvořily smysluplný celek. V současné době se však o kurátorství hovoří i v souvislosti s výukou. Jako učitelé se totiž stále častěji dostáváme do situace, kdy je třeba studenty navigovat. To znamená definovat cíle, vyhledávat a třídit vhodné zdroje, ukazovat jim strategie pro uchovávání informací, ale také pomoci výukovou zkušenost reflektovat a zhodnocovat.
Cítíte se i vy někdy býti kurátory?