Milé čtenářky, milí čtenáři,

současná kurikulární reforma školství je reformou od znalostí a dovedností ke kompetencím. Také ve vzdělávání dospělých zní mantra, že kompetence je nutné navyšovat celoživotně, jinak člověk nemusí v rychle se měnícím světě uspět.

Co to ale vlastně znamená kompetence? Jaké kompetence aktuálně trendují? A co dospělým brání navyšovat svou kvalifikaci? Přesně těmto tématům se věnuje dnešní newsletter.

Happy reading,

Klára Pirklová

P.S. Chcete si osvojit kompetence learning designerů v intenzivním programu za zlomek ceny? Konečně jsem se rozhoupala a zařídila pro vás dotaci 82 % od Úřadu práce. Program je ideální pro učitele a lektory. Pozor, je v něm jen 20 míst.

 

Co je to kompetence?

Ukážu na příkladu. Už několik let chodíme se skupinou sousedek na balet k bývalé baleríně Národního divadla. Podle našich odhadů jí táhne na 75 let a přijde nám to super, ale vlastně nás věk tolik nezajímá. Stále vyučuje a dělá to velmi dobře. Proč?

Hodně toho o baletu ví (znalost), hodně toho odbaletila (dovednost), hodně toho odučila (dovednost). Ví, co chce učit (postoj), ale je otevřená novinkám (postoj). Zná naše limity (znalost), ale nepřekračuje je (dovednost).

A tohle všechno dokáže zkombinovat a uplatnit v praxi ve formě kompetence. Jak je tato kompetence pozorovatelná navenek? –> Nebaletní holky o 30-40 let mladší mají už 4 roky pocit, že baletí jako bohyně.

Co je to tedy ta kompetence? Ne, není to stav bez znalostí a dovedností, bez nich se neobejdete. Potřebujete je ale v takové formě, abyste mohli aktivně činit ve prospěch svůj či prospěch druhých. Kompetence je schopnost uplatnit to, co víte a umíte v činné praxi.

Jaké kompetence potřebují rozvíjet dospělí?

Ne každý dospělý potřebuje rozvíjet ty stejné kompetence, mnohé jsou navázané na konkrétní povolání. Přeci jen ale některé jsou společné. Ledasco napoví zmiňovaná kurikulární reforma pro základní a střední školy v Česku. Ta vedle čtenářské a matematické gramotnosti totiž nově pojmenovává 8 klíčových kompetencí. Jsou to: kompetence k učení, k udržitelnosti, k podnikavosti, k řešení problémů, kompetence komunikační, kulturní, sociální a v neposlední řadě kompetence digitální.

Převedeno na řeč dospěláckého života, úplným základem je porozumění psanému textu v mateřském jazyce, základní ekonomické minimum, komunikace v cizím jazyce (nebudu jmenovat), práce s technologiemi, nějaké to právní minimum, také hrst sociálního a (slovy Pierra Bourdieu) alespoň kapka kulturního kapitálu. To by byl mix hard i soft kompetencí základních.

Nad to se pak staví odborné kompetence, které se liší dle konkrétní profese. Jaké kompetence má mít v Česku učitel 21. století, k tomu má dost co říci Kompetenční rámec absolventa učitelství. Kompetence lektora ve vzdělávání dospělých zase pěkně rozpracovává karta Lektor/lektorka dalšího vzdělávání v Národní soustavě kvalifikací. Oproti dřívějším kompetenčním rámcům je u obou kladen důraz na schopnost plánovat, vést a vyhodnocovat nejen prezenční, ale také online výuku.

 

Co dospělým brání rozvíjet kompetence?

OECD ve zprávě Education at a Glace 2024 uvádí, že znalosti a dovednosti k výkonu většiny povolání se neustále vyvíjejí. Vzdělávání přitom koreluje s ekonomickým statusem obyvatel zemí OECD.

V Česku si přitom po skončení formálního vzdělávání dále navyšuje své kompetence jen asi 46 % dospělých ve věku 25-64 let, to je v rámci zemí OECD průměr. Důvody neúčastni na dalším vzdělávání se liší dle pohlaví. Ženy mnohem více uvádějí rodinné důvody (38 %), muži uvádějí spíše časové důvody (15 %) či nedostatečnou podporu ze strany zaměstnavatele (13 %).

Až 88 % dospělých v Česku, kteří se dalšího vzdělávání neúčastní, uvádějí, že to k ničemu nepotřebují. To je ovšem s ohledem na predikce proměny trhu práce představa dosti lichá.

 

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru a také EdTech researcherka, speakerka a troubleshooterka. Dnešní newsletter odchází na něco přes 5000 e-mailových adres.

Zvu vás:

 

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.