Milé lektorky, milí lektoři,
jak být sebevědomým protagonistou vzdělávání v době, kdy analogový je už jen malý výsek našich běžných činností?
Tento týden jsem vystoupila na konferenci věnované filosofii a vzdělávání a také J. A. Komenskému. Opakovaně zaznívalo, že Komenský není archiválií 17. století, nýbrž stále má co říci i současné době. S tím já souhlasím.
V dnešním newsletteru tedy nasdílím dvě zdánlivě nesouvisející témata. Zaprvé, aktuální čísla ohledně množství digitalizovaných dat na globálních datových úložištích. Zadruhé, metaforu zmíněného novověkého myslitele, která je i dnes stále živá a nosná.
Happy reading,
Klára Pirklová
P.S. Plánujete adventní výzvu pro své studenty a studentky? A chcete mi koukat pod ruce, jak takovou výzvu tvořím? Máte jedinečnou příležitost.
Těžko uvěřitelná čísla a co s nich plyne
Celé novověké dílo Williama Shakespeara představuje asi 5 megabyte (MB) tištěného textu. Podobně velké je i Komenského dílo. Přičemž oba žili a psali v době, když jeden člověk dovedl pojmout všechno vědění tehdejšího světa. To už dnes možné není. Považte sami.
Jedna z největších knihoven na světě Library of Congress ve Washingtonu pojme 162 milionů výtisků. Když to převedeme, je to přibližně 10-20 terrabyte (TB) dat. Pro srovnání, nejnovější model umělé inteligence ChatGPT4 je natrénován na 45 terrabytech digitalizovaných dat. Tím to ale stále nekončí.
Odhaduje se, že v letošním roce dosáhne počet dat, jež jsou uložena celosvětově na různých data úložištích a cloudech, počtu 175 miliard terrabytů (tedy 175 zettabytů) dat. Tento počet přitom již nějakou dobu roste exponenciálně, tedy skokově.
Pokud hledáme veličinu, která by definovala přechod od analogové společnosti k digitální, pak jsou to tato čísla vyjádřená v bytech. Ta ukazují, jak obrovský nárůst dat, informací a vědění se uskutečnil nejen od novověku, ale i za posledních několik desetiletí.
V čem jsou aktuální novověké úvahy?
Komenský na vzdory své pověsti není v první řadě pedagog, nýbrž teolog a filosof. Věděli jste, že je v těchto disciplínách natolik ceněný, že se mu věnuje samostatný vědecký obor komeniologie? Kdysi mě z ní zkoušela naše přední komenioložka Věra Schifferová. Ta mi v tomto týdnu připomněla jednu důležitou metaforu, která se v díle Komenského objevuje: svět je theatrum mundi.
Tedy svět je drama, dějství, není statický, říká Komenský. A dále říká, že úkolem člověka není staticky čekat, nýbrž aktivně se zorientovat a dle svého chápání na divadle zvaném svět participovat. Komenský jakožto teolog hluboce věřil, že svou participací člověk pokračuje na stvoření, které se nestalo jednorázově, ale děje se stále dál.
Zajímavé tu pak jsou jeho myšlenky vzdělavatelské. Dají se interpretovat následovně: Učitel je stejně jako jeho svěřenci uvnitř světa. Bylo by chybou myslet si, že už má ve svém oboru hotovo, že už se nic učit nemusí. Je to vlastně úplně naopak. Úkolem učitele je být na pomyslném divadle vždy se svými svěřenci, nebýt vně. Být součástí divadla, stále znovu se zorientovávat a s pokorou a péčí dle svého chápání činit.
Co z toho plyne pro současné vzdělávání?
Myslím si, že metafora divadla je živá a nosná i pro situaci dnešních vzdělavatelů. Dnešní svět je svět nevyhnutelně digitalizovaný. Technologie s námi stojí na jevišti a pomyslně se zapojují do příběhu, byť se s tím pojí značná rizika a omyly.
Není divné být z toho perplex, nikdo jsme si tyto kulisy nevybrali, prostě jsme do nich byli vrženi a pokoušíme se zorientovat. Někomu současná situace vyhovuje více, někomu méně. Navzdory různým teoriím to není dáno věkem, spíše různou kombinací faktorů. To je ale jedno.
Trochu perplex jsme všichni. Sehráváme totiž své role na divadle, které nikdy před tím neexistovalo, nejsou k němu návody a spousta se toho musí vymýšlet úplně od podlahy. A přesto Komenský říká, že to jde. Je třeba být učenlivý, otevřený a aktivní. To se totiž od doby novověku nijak nezměnilo.
—-
Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru a také EdTech researcherka, speakerka a troubleshooterka. Dnešní newsletter odchází na něco přes 5100 e-mailových adres.
Zvu vás:
- Eliška Kryslová pořádá první event učící se komunity slowczech network. Pokud učíte češtinu pro cizince, chcete se potkat s Eliškou a také se mnou, pokud o výuce teprve uvažujete, zvu vás na Konferenci pro lektorky češtiny pro cizince.
- Tvoříte letos adventní výzvu? Nechte se pozvat a koukejte mi pod ruce.