Milé lektorky, milí lektoři,
o fenoménu flow toho bylo napsáno hodně. Já se na něj dnes zkusím podívat perspektivou vzdělávání jako služby.
Otázka, kterou si v dnešním newsletteru pokládám a na kterou zkusím nějak stručně a přitom nebanálně odpovědět zní, jak podpořit ve vzdělávání flow, tedy ty chvíle, kdy studenti nemohou jinak, než si prostě vzdělávání užívat.
A co my lektoři, umíme se sami dostat do stavu flow? I o tom je dnešní newsletter.
Vaše
Klára Pirklová
P.S. Zvu vás na webinář s názvem Learning design pro učitele a lektory. Na řadě praktických příkladů vám ukážu tři techniky, jež vám pomohou poskytovat vzdělávání jako dobrou službu.
[1] Fakt #1: Flow není jen buzzword, ale také výzkumy podložený psychologický fenomén
O flow se hodně mluví, ale málo kdo opravdu ví, co to je. Jsem ve flow, mám flow. Kde se to vzalo? Prvně, flow není buzzword, který by si vymysleli autoři self-help knížek. Je to výzkumy podložený fenomén, který se zrodil uvnitř oboru pozitivní psychologie. Přišel s ním psycholog maďarského původu s šíleným jménem Mihali Czikszentmihalyi (vyslovuje se to takhle). Popsal jej jako stav, kdy je člověk natolik pohlcen zajímavým úkolem, že se od něj prakticky nemůže odtrhnout. Znáte? Nebo spíš moc ne? Zkuste si představit nějaký takový úkol z poslední doby, který vás pohltil natolik, že jste zapomněli na svět kolem sebe.
[2] Fakt #2: Musí to být náročné tak akorát.
Když jsem se letos v lednu rozhodla, že začnu zase po nějaké době cvičit, věděla jsem (poučena minulými nezdary), že to hlavně musí být jednoduché. Tedy že cvičení musí dobře zapadnout do mého týdenního programu, nesmí být příliš daleko od domu, zároveň by ale nemuselo být doma a taky mě nesmí hned odrovnat. Nakonec vyhrála posilovna. Na první pohled blbost. Všichni tam vypadali mnohem líp než já, zvedali těžké činky, měli jakousi vlastní kulturu. Na druhý pohled ideální. Nikdo vás k ničemu nenutí, cvičíte v kolektivu, ale zároveň sami a když vás začátky někdo provede, je to vlastně úplně to nejvíc easy to do. Po čtyřech měsících jsem pravidelnou návštěvnicí a dvakrát týdně si tu žiju svoje dokonalé flow. Proč? Protože to od začátku bylo náročné tak akorát.
[3] Fakt #3: Flow je optimum mezi náročností úkolu a již získanými dovednostmi.
Trenéři v posilovně dobře vědí, že když vám naloží moc, tak už vás příště neuvidí. Pro nás učitele je to možná méně názorné. Když se vzdělávání nedaří, nevidíme za tím stokilové činky, které na studenty klademe. Můžeme si nezdar vykládat jejich leností či křehkostí. Flow ale žádné přehnané úsilí či odolnost nevyžaduje. Odhadneme-li dobře výchozí podmínky, s kterými k nám studenti přicházejí, pak nakonec ty stokilové činky zvedat budou, ale postupně. Někteří jazykáři mají tendenci studenty nudit nekonečným procvičování gramatiky. Někteří (jako já) mají tendenci studenty přehltit, třeba četbou a podcasty, a přitom neodhadnou úroveň jazyka. Aby bylo vzdělávání službou, musí potkat studenta tam, kde právě je. Pozorovat, co je pro něj náročné tak akorát a reagovat responzivně.
V každém případě flow je nakažlivé. Cítí-li jej studenti z vás, chtějí jej zažívat taky. Cítíte-li jej vy z nich, jdete jim o to více naproti.
Shrnutí:
1) Vzdělávání je služba.
2) Služba potkává člověka tam, kde právě je.
3) Cílem v dobré službě je flow.
—-
Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, holka z e-learningu a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 5170 e-mailových adres.
Co nabízím:
Chcete nabízet vzdělávání jako službu? Přijďte na webinář.
ODEBÍREJTE #EDTECH NEWSLETTER.