Image by Freepik
Milí lektoři, milé lektorky,
jste samoukové?
Tohle téma mám v šuplíku už nějaký čas. Od chvíle, kdy Jordan Ferney na Instagramu napsala, že má úzkosti z faktu, že je self-taught, samouk. Abyste rozuměli. Jordan Ferney je velmi úspěšná podnikatelka, která před lety vymyslela a zrealizovala v San Franciscu a New Yorku zážitkovou instalaci s názvem Color Factory. Tu úspěšně prodala a dnes působí jako investorka. Přesto si povzdechne, že je self-taught, protože studovala “jen” literaturu.
Já jsem taky samouk. Studovala jsem filosofii, nikoli digitální technologie, lektorování dospělých, pořádání online konferencí či umělou inteligenci. Co jsem se učila ve škole mi sice koluje v žilách, ale není dne, kdy bych se nemusela učit něco nového. Něco, co jsem nikdy před tím nedělala.
Co to vypovídá o době, v níž žijeme? Co to vypovídá o nás?
Klára Pirklová
[1] Podle studie Světového ekonomického fóra Future of Jobs Report až 65% dnešních prvňáčků bude pracovat v profesích, které ještě neexistují. A zdaleka se to netýká pouze dětí. Profesní rozvoj získává v posledních letech silný akcent právě kvůli tomu, že i pro nás dospělé chystá pracovní život plno situací, na které nás za studií nikdo nepřipravoval.
[2] Umíte se profesně vzdělávat? Jedna věc je nabídka profesního rozvoje a druhá je, zda ji umíme využít. Pokud se pohybujete (jako já) ve vzdělávání dospělých, jistě mi dáte za pravdu, že tento obor se snaží být hodně user-friendly. Čteme studie, zkoumáme učební chování dospělých a pak jim designujeme aktivity co nejvíc na míru. A přesto se občas nestane vůbec nic. Umět se profesně vzdělávat je totiž dovednost, kterou je třeba si nejprve trochu osvojit.
[3] Učí se dospělí jinak než děti? Jednoznačně. Dospělí jsou mnohem více samořízení. Mnohem pečlivěji si volí, čemu věnují pozornost. Z nabídky si vybírají vždy jen to, co zrovna potřebují pro svůj život či práci. Když si nabídka s poptávkou sedne, pak učící drive dospělého umí být velmi silný. Pokud na úrodnou půdu nepadne, bývá to úplně naopak. 🙂 Poznáváte se v popisu?
[4] Jak si řídit vlastní kariéru? Líbí se mi, když kariérní poradci mluví o tom, že si svoji kariéru můžeme řídit sami. Možná si říkáte, že takový luxus nemáte, že to je určeno jen týpkům z IT. Není. A já jsem toho živým příkladem. Desetiletá mateřská, život na vesnici, humanitní vzdělání. To všechno se může jevit jako protimluv jakékoli kariéry ve 21. století. Není. Příští týden o tom budu mluvit na pražské jarním meet-upu Minervy 21.
—-
Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, holka z e-learningu a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 4150 e-mailových adresa.
Co nabízím:
Webinář: AI pro lektory
Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.
Potřebujete prokonzultovat vznikající či stagnující projekt? Nabízím konzultaci či mentoring.
TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.