Milí lektoři, milé lektorky,
všude se teď mluví o umělé inteligenci (AI). Možná vás to zatím míjí. Představte si ale, že jste v situaci, kdy se vás student ptá na váš postoj k AI. Založíte svou odpověď na strachu, nebo na pravdě? Tak schválně. Jen jedno z následujících tvrzení je založen a na důkazech.
- Trochu se bojím o svojí učitelskou práci.
- AI ve vzdělávání nemá zásadní uplatnění. Způsobuje jenom problémy.
- AI umí převzít a automatizovat řadu dílčích a ne úplně zanedbatelných úkolů.
Dám vám 2 vteřiny na zamyšlení. Pokud jste tipovali trojku, tipovali jste správně. V dnešní newsletteru vám ukážu konkrétní úkoly, které vám v lektorské práci pomůže AI zrychlit.
Vaše AI kurátorka,
Klára Pirklová
P.S. Konference Učíme jazyky ONLINE 2023 – největší online událost k tématu výuky jazyků – už se blíží. Zapište se na waiting list, ať nic neprošvihnete 🙂
A také novinka. Pořádám webinář k tématu AI v práci lektora.
[1] NESPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: Trochu se bojím o svojí učitelskou práci. Zrovna u lektorské profese je obava z nahrazení úplně lichá. Na rozdíl třeba od copywriterů a dalších profesí, které tolik nespočívají na feedbacku. A nejen na něm. My učitelé potřebujeme k výkonu své profese emoční inteligenci a empatii, kritické myšlení i umění dělat závěry z omezeného množství informací. To jsou přesně kompetence, které AI nikdy mít nebude.
[2] NESPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: AI ve vzdělávání jenom způsobuje problémy. Je pravda, že AI způsobuje problémy. Nejen kvůli “plagiátorství”. Tedy schopnosti během vteřin a minut generovat dle zadání eseje, ročníkové práce či celé diplomky. Problematická může být také masivní tvorba dezinformací, které jsou přesvědčivější a rychlejší než kdy dřív. Učitelé z českého GUGu (Google User Group) ale třeba minulý týden na téma AI uspořádali čtyřhodinový DigiDay (záznam najdete na Youtube). Představili na něm řadu AI nástrojů a aktivit, které už vyzkoušeli ve výuce. Krom toho, že jsou čeští GUGeři fakt borci v rychlosti i erudovanosti, zaujala mě hlavní message, která rezonovala všemi učitelskými vstupy: Když už tu AI jednou je, tak to pojďme brát vážně.
[3] SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: AI umí převzít a automatizovat řadu dílčích úkolů. Tato možnost je ze všech předchozích nejvíce pravděpodobná. Vychází ze zkušeností vývojářů AI posledního půl století. A také ze skutečnosti, že AI je nástroj vyvinutý pro přijímání, syntetizování a vyvozování informací. Umí přijmout požadavek, ten vyhodnotit a poskytnout výstup. Z tohoto důvodu se hodí pro řešení dílčích úkolů. A tady se dostáváme k tomu, co může pro nás učitele a lektory být velmi zajímavé. Rozhodně to totiž není jen náplň hodin.
[4] ChatGPT umí zrychlit lektorské opruzy. Poslední měsíc jsem hodně experimentovala zejména s ChatemGPT. Zkoušela jsem, zda mi dokáže ušetřit práci na plánování lekcí, byť je stále v beta verzi a někdy chrlí opravdový bullshit. Po pár neúspěšných pokusech jsem to chtěla vzdát. Výstupy do lekcí byly příliš triviální. Za takové bych se i jako začínající lektor musela stydět. Naštěstí jsem to nevzdala. Po pročtení několika článků od zahraničních kolegů jsem totiž pochopila, že se na to musí jít jinak.
[5] Zásadní je prompt. Prompt je pobídka, kterou umělé inteligenci dáváme. Většina promptů nemusí být příliš promyšlená. Taková pobídka “napiš báseň pro mojí ženu k 20. výročí” (jako to udělal před pár dny můj manžel) dělá divy. 🙂 Když chcete ale něco víc, například “napiš mi plán lekce k tématu shopping”, už je to horší. Vypadne vám plán lekce, to jo. Ale není v něm jiskra. Vlastně v něm není nic, co by vás před tím už dávno nenapadlo. To jsem ale ještě nevěděla, že si ChatGPT můžete sami předučit. Tedy že ho necháte vžít se do vaší role a prompt napíšete jako byste zaškolovali méně zkušeného kolegu. To pak generuje úplně jiné – poměrně robustní a fakt zajímavé – výsledky.
[6] AI tvoří plány lekcí, které by vás samy nenapadly. Krom toho zvládne generovat v angličtině, ale i češtině a jiných jazycích příběhy a příklady přesně dle zadání. Umí brainstormovat náplň jednotlivých aktivit v lekcích. Dokáže přizpůsobit lekce vzdělávací strategii, kterou mu zadáte. Pamatuje si, co už jste zadávali a umí na sebe aktivity navazovat. Dovede automatizovat tvorbu kvízů a flashkaret. Vytvářet slovní hodnocení. Ale také psát scénáře k videím, zrychlit jejich tvorbu či postprodukci. Dokáže plánovat a tvořit obsah na sociální sítě mnohonásobně rychleji. Aplikací pro využití AI je v tuhle chvíli už mnoho desítek a vznikají další. Společné jim je jedno, frčí na chytře promyšlené prompty.
[7] Naučte se pracovat s AI, dřív než zaplaví celý internet. Ptala jsem se tento týden na Instagramu, zda by byl zájem o webinář k tématu, jak vytěžit AI pro lektorskou práci. Zájem je. Rozhodla jsem se tedy takový webinář nabídnout. Naučíte se na něm chytře brainstormovat nápady do lekcí, tvořit plány lekcí i celých kurzů. Dostanete seznam vychytaných promptů přímo k použití. Zmapujete si zdroje pro multimediální tvorbu pomocí AI. Zrychlíte plánování obsahu na sociální sítě. Porozumíte etické rovině využívání AI. A to všechno ještě před tím, než AI zaplaví celý internet. Na webinář se přihlašujte zde.
—-
Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, holka z e-learningu a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 3411 e-mailových adres a psala jsem ho bez pomoci AI.
Co nabízím:
Webinář: AI pro lektory
Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.
Potřebujete prokonzultovat vznikající či stagnující projekt? Nabízím konzultaci či mentoring.
TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.