Milí lektoři,

navrhujete vlastní kurzy? Tvoříte si vlastní plány lekcí, workshopů, kurzů?

Uvědomila jsem si, že píšu o všem možném, ale příliš nepíšu o tom, co umím nejlépe, tedy o learning designu. Tak to dnes napravím.

V dnešním EdTech Newsletteru se dočtete:

  • jak poznáte, že projekt využil learning design
  • co je to backward design
  • proč lektory učím prodej, i když nejsem markeťák
  • jak se navrhují nelineární prezentace

Vaše Edtech kurátorka,

Klára Pirklová

P.S. Pokud se chcete naučit navrhovat online kurzy, naučíte se to v tomto programu.

 

[1] Jak poznáte, že online projekt využil learning design? 

Vzdělávací projekt, který prošel rukama learning designera poznáte snadno. Je to projekt, který má hlavu a patu. Studentům se jím dobře prochází. Vnímají, co a jak se učí. Nejsou přetěžováni. Nezabalí studium po prvních několika lekcích.

Pokud takový vzdělávací projekt vzniká pod hlavičkou větší instituce, doslova se všem uleví. Dobrý learning design zajistí, že všichni vědí, co, kdy a jak. Nejen studenti, ale také lektoři a koordinátoři. Studium má jasný harmonogram, přitom ale zůstává prostor pro improvizaci.

Jak k tomu dojde? Learning designer je totiž odborníkem na proces vzdělávání. Vnímá rizika, která můžou u online projektů nastat. Zná všechny pasti a aktivně jim předchází. Drží strukturu, a tím ponechává prostor pro kreativitu. Výsledkem jsou zajímavé, kreativní projekty. Nikoli kopie kurzů, kterými lektor sám prošel, nebo je někde viděl.

Na konci toho e-mailu ukazuji pár projektů, které využily designový přístup.

 

[2] Co je to backward design?

Backward design neboli design odzadu je jedním z hlavní nástrojů při navrhování online projektů. Funguje to tak, že se designer ze všeho nejdřív podívá na konec. Pokládá si takové otázky jako: Co je cílem kurzu? Kdo je účastník před kurzem a kým je po kurzu? Co se změnilo v jeho znalostech, dovednostech a postojích?

Možná si řeknete: “to dělám taky“. Souhlasím. Myslím, že backward design dělá intuitivně každý lektor. Ovšem když jsem jenom učila, nikdy jsem neinvestovala tolik času přemýšlením o kurzu ještě před jeho začátkem. V tom je pozice learning designera jiná.

Nedefinovala jsem cíle kurzu a jeho částí, nedělala jsem soupis měřitelných výstupů, nevymýšlela jsem způsob jejich ověřování. Jako lektorka jsem si spíš pár slovy označila, čeho chci dosáhnout a rovnou šla do akce. Tento lektorský přístup by šel označit jako activity-based design. Šlo mi hlavně o zajímavé aktivity v lekcích.

Takový přístup není špatný. Lekce jsou díky němu živé a akční. Activity-based design se ale právě kvůli tomu hodí spíš pro navrhování jednotlivých lekcí, než pro designu kurzu či online projektu. U takových totiž potřebujeme v první řadě podržet strukturu. Nesmí se nám to rozpadnout.

[3] Proč lektory učím prodej, i když nejsem markeťák?

Když jsem začala před dvěma lety spolupracovat s lektory na volné noze, chtěla jsem v první řadě dělat learning design. Brzy se ale ukázalo, že u lektorů nejde dělat learning design, aniž bych řešila prodej. Cílem lektorů na volné noze je totiž nejen studenty provést skvělou vzdělávací zkušeností, ale samozřejmě tuto zkušenost nejprve prodat.

Co? Oni mají lektoři problém s prodejem svých služeb?

Bylo by skvělé, kdyby žádný problém neměli. Kdyby si osvojili dovednost analyzovat trh, pojmenovat cílovou skupinu, navrhnout službu cílové skupině na tělo, najít ta správná slova, jak svoji nabídku podat a nakonec ji nabídnout. To ale tak jednoduché není. Už tohle totiž vyžaduje designový přístup.  

Takže backward design se nehodí pouze k návrhu vzdělávání. Používá se při návrhu všech služeb.

[4] Jak se navrhují nelineární prezentace?

Plánovat odzadu se vyplácí nejen u velkých projektů, ale i u takových drobností jako je prezentace.

Tento týden jsem byla hostem na webináři pro Dobrovolnickou akademii INEX. Měla jsem mluvit o digitálních kompetencích. Téma je tak široké a já měla tak volnou ruku, že jsem se rozhodla sáhnout po tom nejjednodušším zpracování. Vyprávěla jsem příběh. Svůj příběh a zároveň příběh prudkého rozvoje digitálních technologií v posledních 30 letech.

Dá se příběh dobře vyprávět pomocí PowerPointu? Spíš nedá.

Sáhla jsem tedy kvůli vyprávění po nástroji pro nelineární prezentace. Takových nástrojů je víc. Já zkusila český OrgPad. Podařilo se mi v něm příběh převyprávět přesně, jak jsem chtěla. Záznam najdete tady.

Kdybych na začátku hned sedla k PowerPointu a rozmýšlela se slide po slidu, určitě by se mi nepodařilo najít tolik zdánlivě nepropojitelných souvislostí.

 

[6] Jaké projekty využily designový přístup?

Designový přístup využil originální adventní kalendář pro jazykové lektory od Mariky Zemánkové. Byť je online, otvíráte v něm pokoj po pokoji velký krásný dům. V každém pokoji na vás přitom čeká zajímavost. Projekt má skvělé ilustrace, dobrý nápad a navíc je všechno ohromně jednoduché. Jednou týdně prostě otevřete e-mail.

Dotek spolupráce s designerem si nese také francouzský web Báry Šmídové. Je elegantní, směřovaný na konkrétní cílovou skupinu a vytvářený s jasnou myšlenkou. Všimněte si třeba, jak se na webu Bára představuje.

Moc ráda sleduji také projekt Discourse Hub lektorky Katky Pecinové. Katka prošla Akademií pro budoucí zakladatelky od Holek z marketingu. Celý přístup Holek z marketingu je veskrze designerský a na Katčině projektu je to patrné na první pohled.

Více takových projektů.

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, designerka online vzdělávání a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 3441 e-mailových adres.

Co nabízím:

Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.

Učíte jazyky online a potřebujete vzpruhu? Pomůže vám tento kurz.

Potřebujete prokonzultovat vznikající projekt? Nabízím konzultaci či mentoring.

 

TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.