Milí lektoři,

píšete newslettery? Nebo uvažujete o tvorbě e-mailového kurzu?

Pak to vám přijde vhod dnešní čtení. Jako obvykle s vámi sdílím fakta, data a zkušenosti z praxe. Tedy žádnou polívku ze sáčku, nýbrž pořádný poctivý vývar.

V dnešním EdTech Newsletteru se dočtete:

  • zda se vyplatí vůbec nějaké e-maily posílat
  • jak správně sbírat adresy a rozesílat newslettery
  • o čem v newsletteru psát
  • jak využít e-mail jako platformu pro online kurz

Vaše Edtech kurátorka,

Klára Pirklová

P.S. Pokud se chcete naučit tvořit obsah pro e-mailové kurzy, pomůže vám tento program.

 

[1] Vyplatí se vůbec nějaké e-maily posílat? 

Odpověď na tuto otázku si nebudu cucat z prstu, ale nasdílím vám data.

Ta nám ukazují, že newslettery jsou v marketingu stále velmi oblíbené. Marketéři v nich stále vidí potenciál nejen kvůli ceně (jsou levné), ale i kvůli efektivitě (prodávají). Společně se sociálními sítěmi, optimalizací pro vyhledávání a obsahem na webu tak tvoří newslettery silnou marketingovou čtyřku. 

A co to znamená pro lektory na volné noze? Jedinou věc: Pište emaily. 

Pokud máte pár studentů a neplánujete je zahrnovat častými nabídkami kurzů, nemusíte posílat hromadné e-maily. Pište ze své schránky, oslovujte je jménem, budujte s nimi reciproční vztah. Velmi hezky o tom píše Lucka Gramelová ve svém článku Jak naplnit skupinové kurzy

Pokud se rozhodnete pro hromadné emaily, připravte se, že vás čeká řada rozhodování: Jak sbírat emaily, aby to bylo v souladu v souladu s GDPR. Jakou platformu pro rozesílání emailů zvolit. O čem do newsletterů vlastně psát. Spousta otázek. Odpovědi na ně spíš jen nakousnu.

 

[2] Jak správně sbírat adresy a rozesílat newslettery?

Věděli jste, že 45 % všech odeslaných e-mailů celosvětově je považováno za spam? Část z toho jsou nevyžádaná obchodní sdělení (většina), část jsou různé podvodné e-maily. 

To je velké číslo. Není divu, že státy i společnosti se snaží dělat všechno proto, aby spam eliminovaly. Když se rozhodnete zařídit si účet na jedné z platforem pro rozesílání hromadných emailů, obvykle musíte doložit, zda jste skutečně vlastníkem emailové adresy, kterou jste uvedli a k jakému účelu budete platformu používat. 

Navíc sběr emailů a další zacházení s daty musí podle regulí Evropské unie splňovat zásady GDPR. Tedy nemůžete prostě někde nakopírovat e-maily a těm začít něco posílat. Zaprvé, není to v souladu se zákonem. Zadruhé, platformy pro rozesílku takové chování rychle poznají a e-mail automaticky vyhodnotí jako spam.  

Otázka za milion. Kolik odeslaných newsletterů nakonec uživatelé úspěšně otevřou?

Podle statistik společnosti GetResponse je to takto:

  • Průměrná míra otevření e-mailu je 22,82 %
  • Průměrná míra prokliku v e-mailu je 4,32 %.
  • Průměrná míra odhlášení z e-mailu je 0,14 %

Nejspíš vám to připadá málo. No a vidíte, i přes tato čísla to řadě tvůrců stojí za to.

 

 

 

[3] O čem v newsletteru psát?

Nedávno jsem narazila na podcast Newslettery Martina Kavky a rázem se z něj stal můj nejoblíbenější podcast. Přináší totiž do Čech skvělý svěží proud – obsahové newslettery. 

Co? On je nějaký rozdíl mezi prodejními a obsahovými newslettery? 

No, jak se to vezme. Jejich cíl je podle mě dost podobný, obojí je marketingový nástroj. Ale rozdíl je, jak to vypadá v praxi. Když někdo v emailech jen prodává, jaká je šance, že budete jeho emaily otvírat? A naopak, když přináší v emailu hodnotný obsah, je ta šance vyšší? 

Co je hodnotný obsah a jak dělat obsahové newslettery, vám kvalifikovaně zodpoví Martin Kavka. Já jen nasdílím svoji zkušenost. 

S newslettery jsem začala před třemi lety. Long story short: Po řadě pokusů a omylů jsem v lednu 2022 od prodejních emailů přesedlala k obsahovému EdTech Newsletteru. Našla jsem si styl, který vyhoduje mně a zřejmě i čtenářům. To soudím podle statistik. Míra otevření EdTech Newsletteru je 40-50% (toho jsem nikdy před tím nedosáhla). Vedle toho jsem také našla vhodné technické řešení, které mi umožňuje newslettery posílat jednoduše a levně. Za pravidelnou rozesílku na téměř 4000 adres platím necelý 1 dolar měsíčně.

Za mě jen jedna rada k obsahu: Pište tak, aby to bavilo vás i čtenáře. 

 

[4] Jak využít e-mailovou schránku pro online kurz?

Teď ale odstoupíme od marketingových emailů a podíváme se, jak tvořit pomocí e-mailů vzdělávací kurzy. Jde to vůbec? Jde!

Za posledních tři roky jsem prošla několika skvělými e-mailovými kurzy a sama jsem jich několik navrhla. Z hlediska studenta i z hlediska lektora vnímám, že je to model, který má potenciál. 

Funguje to tak, že jednotlivé mikrolekce kurzu chodí účastníkům v pravidelných intervalech do emailové schránky. Účastníci se nemusí nikam přihlašovat. Vše co potřebují pro studium, najdou v e-mailu. Jsou vyzváni, aby studovali v určitém tempu. Dostávají jasné instrukce. Cílem samozřejmě je, aby se něco nového naučili. 

Technicky zrealizovat e-mailový kurz není o nic složitější než začít posílat hromadný newsletter. Řada platforem navíc umožňuje celý proces rozesílání od začátku do konce automatizovat, což celý proces dost zjednodušuje.

Pokud se chcete naučit tvořit obsah pro e-mailové kurzy (a nejen je), pomůže vám tento program.

 

[6] Nakonec pár NE-emailových tipů z kategorie lektoři sobě

Nemáte web a chcete? Lucie Tomanová a Kika Šrédlová vytvořily skvělou šablonu pro lektorský web

Lenka Ježo Garančovská začala vytvářet materiály pro práci s autentickým jazykem v hodinách hned několika světových jazyků (slovenštiny, češtiny, angličtiny, němčiny, španělštiny).

Znáte příběhové Reels od MaryWay English? Zasmějete se a třeba si vezmete inspiraci.

V úterý 8. listopadu vystoupím na 33. EduFórum v Praze. Budu mluvit o mentorování v online vzdělávání. Potkáme se osobně?

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, designerka online vzdělávání a máma 4 školáků. Dnešní newsletter odchází na 3464 e-mailových adres.

Co nabízím:

Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.

Učíte jazyky online a potřebujete vzpruhu? Pomůže vám tento kurz.

Potřebujete prokonzultovat vznikající projekt? Nabízím konzultaci či mentoring.

TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.