fbpx

 

 

Milí lektoři,

víte, jak se používají online materiály ve výuce, aniž byste porušovali autorská práva?

Nejspíš jste to taky už zažili. Najdete prima video na Youtube, líbí se vám grafika v Canvě, Google vám vyhledá obrázky, které by se zrovna hodily. Ale nakonec vás zarazí hlas ve vlastní hlavě: “Hele, a co když se to nesmí?” 

Pokud máte mezery v oblastech autorského práva (jako já), dnes tu mám pro vás (a také pro sebe) kurátorsky opečovaný výběr dobrých zdrojů. 

Tak schválně. U které z otázek níže si nejste jisti? 

Vaše digi kurátorka,

Klára Pirklová

 

Upozornění: Nejsem právník, ani expert na autorské právo. Pokud byste v mém výčtu našli nějaký neaktuální zdroj či nepřesně formulované informace, dejte mi prosím vědět. 

 

[1] Můžu používat Youtube videa v kurzech, za které mi studenti platí?

Začínáme Youtubem, což není z hlediska autorského práva zrovna nejjednodušší platforma. Ale zase když se prokoušete tímto odstavcem, všechno vám pak už přijde easy peasy. 

Tak tedy: Když autor nahrává video na Youtube, může si vybrat jednu ze dvou typů licence, pod kterou video uveřejní. Buď zvolí standardní youtube licenci (ta se nabízí automaticky), nebo licenci creative commons (CC BY). Pokud se autor rozhodne pro creative commons, věci jsou o dost jednodušší. Tato licence totiž jasně říká, co můžete jako uživatel s videem dělat. A není toho právě málo – takové video můžete sdílet, ale také upravovat a využívat k tvorbě vlastních materiálů, a to i komerčních. Pozor: Za předpokladu, že uvedete zdroj.

Pokud je ale video uveřejněno pod standardní youtube licencí – a to je většina videí – věci se dost komplikují (více o tom tady). Co je dobré si zapamatovat: Taková videa mohou být využita pro komerční účely pouze v případě, že dostanete písemné povolení od držitele autorských práv. Existují nějaké vyjímky, ale ani tady nejsou věci zcela jednoznačné. Youtube tyto výjimky označuje výrazem fair use, ale jedním dechem dodává, že výjimky neurčuje on. Každá země si je určuje podle vlastních zákonů (tady je vysvětlen český autorský zákon). Takže zase nejistota. Ale na tu si zvykejte, ta je totiž problematice autorského práva dost vlastní.

Jak to tedy je? Můžete využívat videa z Youtube v kurzech, za které vám studenti platí? 

Ano, můžete. Za těchto podmínek: Naučte se na Youtube vyhledávat videa opatřená licencí creative commons. Je jich menšina, ale jsou mezi nimi i skvělé zdroje. V anglických kurzech můžete třeba využívat videa od skvělých VOA Learn English. Němčináře možná zaujme kanál Authentic German Learning. Jen pozor, kontrolujte licenci nikoli u kanálu, ale u každého videa zvlášť. A nezapomeňte vždy uvést zdroj. Anebo: Buďte připraveni zažádat si o písemné povolení od držitele autorských práv. Pak to bude cajk. 

 

[2] Můžu v Canvě vytvořit e-book a ten potom prodávat? 

To složitější máte za sebou. Pojďme na Canvu. V ní je všechno o poznání jednodušší

Ať už využívá Canvu ve free verzi nebo si ji platíte, v obou případech vám Canva poskytuje licence ke svým grafických prvků pro využití ve vašich materiálech. Ano, i těch komerčních. 

Samozřejmě ale ne bez omezení. Máte Canvu zdarma? A vybavujete si v Canvě obrázky opatřené vodoznakem? Tak ty prosím ve svých grafikách ani nepoužívejte, ani pak tyto materiály nikomu neprodávejte. Trhli byste si pěknou ostudu. Vodoznak je totiž jedním z nejvýraznějších prvků, který poukazuje na porušení autorských práv. 

Vodoznaku se zbavíte – a tím nabydete licenci – buď jednorázovým zakoupením vybraného prvku. Anebo tím, že si v Canvě zřídíte předplatné (aktuálně je to něco přes 300 Kč za měsíc). V rámci předplatného je vám pak udělena licence ke všem prémiovým prvkům (vodoznak u všech zmizí). 

Na co si dát pozor? Canva nabízí uživatelům obrovské množství šablon, které vám s tvorbou pomůžou. Šablony jsou vám k dispozici, ale nelze je prostě jen tak stáhnout, aniž byste provedli nějaké úpravy. To by bylo porušení autorských práv. Pokud do šablony zasáhnete, je to ok. Chcete být komplet v obraze, co všechno se v Canvě může a nemůže? Koukněte na toto (anglické) video

Můžete tedy v Canvě vytvořit e-book a ten potom prodávat? Odpověď zní: Ano. E-book, který v Canvě sami vytvoříte z prvků bez vodoznaku, můžete legálně vyexportovat a také prodávat

 

[3] Můžu v materiálech k prodeji využívat obrázky z vyhledávače Google?

Máme tu pomyslnou třešničku na dortu, vyhledávač Google. Pojďme na to.

O dva odstavce výše už jste narazili na termín creative commons. Už víte, že je to licence, která upravuje možnosti využití díla ve váš prospěch. Tato licence je i na Googlu váš největší kámoš, protože právě díky ní můžete obrázek nejen sdílet, ale také jej třeba upravit či využít pro komerční účely. 

Je dobré si připomenout pár faktů. Google je vyhledávač. Není to tedy autor obrázků, textů, ani hudby. Není vlastníkem autorských práv, ani neposkytuje žádnou licenci. V podstatě jediné, co se potřebujete naučit pro správně využití vyhledávače Google, je… správně vyhledávat.

A tedy: Jak správně vyhledávat? Tento návod vám ukáže, kde najdete funkci Pokročilého vyhledávání. Jedna z položek v Pokročilém vyhledávání Google vám umožňuje zvolit, jakou licencí má být vyhledávaný obrázek (či jiný typ díla) opatřen. Chcete jej pouze sdílet? Nebo i upravovat? Používat jej i komerčně? To všechno si tu můžete navolit a pak jej stisknout VYHLEDAT. A to je vše. Easy peasy. 

Můžete tedy v materiálech, které se chystáte prodávat, využívat obrázky z vyhledávače Google? Odpověď zní: Ano, můžete. Ale jen ty, které jsou opatřeny tou správnou licencí. Vyhledat takové obrázky je otázka pár chytrých kliků. Naučte se je. 

 

[4] Kde jinde seženu hezké obrázky?

Přesunujeme se k veselejším tématům. Než ale začneme, raději vás upozorním, že následující zdroje jsou typické prokrastinační pasti, které – pokud si nedáte pozor – vám sežerou nebývalé množství oné vzácné komodity, kterou je čas.

Takže. Skvělé obrázky nabízejí fotobanky s volnou licencí, např. Pixabay (tam najdete i hudbu) či Unsplash. Takové obrázky můžete použít na blog, na sociální sítě i do svých materiálů určených k prodeji. 

Trochu nevýhoda těchto fotobank je omezené množství obrázků. Schválně se podívejte, jaké obrázky nabízejí (moc se tam nezasekněte). Nejspíš vám přijdou povědomé. Možná zjistíte, že na ně vlastně narážíte na každém rohu. Nebo že vám je jejich styl přinejmenším povědomý. 

Řešení tohoto problému se nabízí. V posledním roce se na internetu objevila řada aplikací, které umožňují tvořit obrázky za pomoci umělé inteligence (AI). Vypadá to tak, že uživatel napíše instrukce pomocí textu a aplikace z nich vytvoří obraz. Beta verzi už má i Canva, mnohem pokročilejší je třeba MidJourney. (Titulní obrázek tohoto článku je z MidJourney.)

Co je na tom zajímavé. Obrázky, které AI tvoří, jsou v pravém slova smyslu originály, což má dvě roviny. Zaprvé, nikde jinde na ně nenarazíte, takže dodávají vašim výtvorům punc jedinečnosti. Zadruhé, z hlediska autorského práva je to zatím dost nepodchycené, a tedy vlastně jednodušší než obvykle

Jak to? Zákony k dílům spolutvořeným AI zatím neexistují a jednotlivé společnosti k restrikcím přistupují opatrně. Třeba MidJourney říká, že autorem obrázku generovaného pomocí AI je uživatel, tedy vy. Zároveň k němu ale automaticky dáváte jiným uživatelům licenci, jež obrázek umožňuje dál šířit, přetvářet i využívat pro komerční účely. 

Zpět k úvodní otázce: Kde seženete hezké obrázky do svých výukových materiálů? Odpověď zní: Naučte se využívat fotobanky s volnou licencí, ale smiřte se s ním, že je využívá většina tvůrců. Nebo prozkoumejte možnosti umělé inteligence a vsaďte na jedinečnost. A třetí možnost – u některých projektů ta nejlepší – obrázky si kupte. 

 

[5] Jak mám postupovat, když chci cizí dílo upravit pro vlastní účely? 

Už jsme si řekli, že creative commons je sada licencí, která kope za vás. 

Možná si říkáte, proč se tvůrci vlastně rozhodují opatřit svoje dílo touto licencí. Na to mám dvě odpovědi (ale možná jich je víc). První důvod je politický. Evropská unie v rámci lepší spolupráce mezi členskými zeměmi tlačí na otevřenost vzdělávacích zdrojů (OER). Všechny projekty financované z Evropských strukturálních fondů tedy volné licence podporují. Druhý důvod je osobní. Sami tvůrci si uvědomují benefity volných licencí. Otevřené zdroje se rychleji šíří, podporují spolupráci, otvírají nové příležitosti. 

S bodem číslo dvě mám osobní zkušenost. Svůj e-book o digitální výuce cizích jazyků jsem se po roce poměrně úspěšných prodejů rozhodla opatřit licencí creative commons CC BY-NC-SA 4.0. Proč? Chtěla jsem, aby se e-book začal rychleji šířit mezi učiteli, lektory a metodiky. To je také stalo a příležitosti mi to přináší nemalé.

Zároveň jsem ale chtěla dát školám možnost s e-bookem dál pracovat. Využít ho – kdyby bylo třeba – pro tvorbu metodik pro online a hybridní výuku. A zde se dostáváme zpět k úvodní otázce: Jak máte postupovat, když cizí dílo opatřené licencí creative commons chcete upravit pro vlastní účely? Sepsala jsem k tomuto tématu návod, v němž jsem postup ukázala na konkrétním příkladu. Najdete ho tady

 

A teď už šlus. Už jsem přetáhla rozumnou délku newsletteru alespoň dvojnásobně. 

O to raději bych ale věděla, zda vám dnešní newsletter přinesl užitečné info. NAPIŠTE MI. Stačí kliknout na ODPOVĚDĚT. Budu ráda.

—-

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru, designerka online vzdělávání, máma 4 školáků a holka z Polabí. Dnešní newsletter odchází na 3464 e-mailových adres.

 

Co nabízím:

Chcete tvořit video kurzy? Zvládnete to už za 5 týdnů.

Učíte jazyky online a potřebujete vzpruhu? Pomůže vám tento kurz.

Potřebujete prokonzultovat vznikající projekt? Nabízím konzultaci či mentoring.

 

 

TOHLE JE #EDTECH NEWSLETTER.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.