Milí lektoři,

mám pro vás příběh.

Je podzimní večer, dva kamarádi – učitel a grafik – sedí u piva a přemýšlejí, v čem by mohli podnikat. Ještě ten večer vymyslí produkt – didaktickou pomůcku. Nadšeně si připijí na budoucí úspěch a dají se do práce. Tušíte, jak tohle dopadne?

Celý rok tvůrčí práce, investice čítá tisíce korun a stovky hodin času. A po tom roce… Po tom roce se nestane vůbec nic. Pomůcka neudělá díru na trhu, vlastně je vůbec problém pokrýt náklady. Tvůrcům totiž z procesu něco vypadlo, něco důležitého. Že by uživatel?

Možná se v příběhu poznáváte. Možná za sebou máte podobnou zkušenost. Kdo ne. Já třeba jo. Se svojí groundbreaking didaktickou pomůckou jsem v r. 2019 dokonce soutěžila v podnikatelské soutěži. Bez úspěchu samozřejmě.

Dnešní newsletter je tedy o chybách ve vývoji vzdělávacích služeb a o tom, jak jim předcházet.

Vaše

Klára Pirklová

P.S. Uvažujete o tvorbě video kurzu a nechcete, aby vám z tvůrčího procesu vypadl uživatel? Můj nový program Video kurz za 5 týdnů vám ukáže ty správné kroky.

———————-

[1] 8 let zkušeností s vývojem úspěšné vzdělávací služby pro děti vykondenzoval do svého článku Michal Hudeček, spoluzakladatel společnosti Levebee. A je to fascinující čtení, protože píše o vlastních krocích vedle. Třeba: “V roce 2014, kdy jsme vznikali, panovala ve startupových kruzích poměrně rozšířená představa, že do 10 let tablety nahradí veškeré papírové učebnice. To se, jak dnes víme, nepotvrdilo… Naší největší konkurencí je stále papír.

[2] Tvůrci vzdělávacích aplikací mě kontaktují poměrně často. Z některých rozhovorů mám pocit, že aplikace vznikaly podobně jako produkt v úvodním příběhu – někde u piva a bez většího rozmyslu. Vymyslí se aplikace a teprve pak se řeší, kdo by ji mohl potřebovat. Proto mi přijde skvělé, když jsou – jako třeba v Levebee – do designového procesu od začátku přizváni skuteční učitelé i skutečné děti.

[3] Co vídám často. Tvůrci glorifikují gamifikaci, tedy zapojení herních prvků v aplikacích. Vezměte si ale takové Duolingo. Chvíli si to užíváte. Klikáte, dostáváte body, za ně si můžete koupit digi zvířátko. Pro procvičování fajn. Znáte ale někoho, kdo se naučil díky Duolingu aktivně komunikovat? Nejspíš ne. Duolingo je totiž jedna z těch aplikací, které vás nutí klikat, ale nenutí vás přemýšlet. Což je také důvod, proč u něj dlouhodobě vydrží jen ti největší držáci. Zkrátka, ne všechno, co má vzdělávací potenciál, je správně dotaženo.

[4] Jiný příběh. Je druhá světová válka, osmiletý maďarský chlapec Mihaly je se svou rodinou umístěn v zajateckém táboře. I když v táboře nepanují dobré podmínky, chlapec zažívá šťastné chvíle. Jak později píše, dokáže se naplno ponořit do šachové partie se spoluvězni, a tím úplně zapomenout na svět kolem. Chlapec se jmenuje celým jménem Mihaly Csikszentmihalyi a později se stává autorem známého konceptu flow. Konceptu, který nám říká že aktivita nás dokážeme naplno vtáhnout, jen když nás nutí použít mozek, přemýšlet (a ne že nás péruje systémem odměn a trestů).

[5] Ale zpět k designu vzdělávacích služeb. Možná uvažujete o tvorbě didaktické pomůcky, vzdělávacích karet, e-booku, video kurzu. A říkáte si, jestli to tedy raději rovnou nezabalit, když je v tom tolik rizik. Ne, nebalte to. Ale jděte na to chytře. New Generation of Founders od Googlu pořádá pravidelně workshopy designového myšlení, kde se naučíte vzít design služeb za dobrý konec.

[6] Chcete si vyzkoušet designovou výzvu na vlastní kůži? Mám za sebou skvělou zkušenost. Před dvěma týdny jsem pořádala 5denní designový sprint pro tvůrce video kurzů. Přihlásilo se necelých 600 tvůrců. Aktivně se do výzvy zapojilo asi 100 tvůrců. 10 z nich se poté stalo mými klienty a v tvorbě pokračují. Jelikož jsem měla na 5denní výzvu skvělou zpětnou vazbu, rozhodla jsem se ji překlopit do 5denní e-mailové výzvy. 

[7] Online je fajn, offline je lepší. Mám pro vás jednu offline pozvánku. 8. listopadu proběhne v Praze 33. EduFórum, skvělá networkingová akce inovátorů ve vzdělávání. Mám radost, že tu budu mít svůj malý vstup. Budu ráda, když se tam potkáme.

[8] A poslední pozvánka. Kuba Čáslava z projektu Kubova English začal natáčet krátká gramatická rapovaná videa. Kubovy aktivity na Instagramu sleduju už dlouho s nadšením i nadějí. Ne, není politicky korektní, nemluví slušně, je to trochu exot. Ale! Svoji cílovku – teenagery a mladé dospělé – zná velmi dobře a umí k nim mluvit s naléhavostí i učitelskou důrazností. Jinými slovy, na uživateli mu záleží. A za to mu tleskám.

A to už je dnes fakt všechno.

————–

Tohle je EdTech Newsletter, pravidelné psaní do e-mailové schránky o technologiích ve vzdělávání a o všem, co k tomu patří. A já jsem Klára Pirklová, autorka tohoto newsletteru a designerka online vzdělávání. Dnešní newsletter odchází na 4072 e-mailových adres.

Zaujalo vás téma dnešního newsletteru? Napište mi na info@klarapirklova.cz

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.