fbpx

Milí lektoři,

co si představíte, když se řekne e-learning? Upatlané pokusy o korespondenční vzdělávání z poloviny 90.let? Výnosný byznys? 

Dějiny internetu nejsou zase až tak dlouhé, aby ve všech pojmech bylo úplně jasno, takže panují trochu zmatky. Rozhodně nebude překvapením, že slovo webinář je novotvar vzniklý ze slov web + seminář. Věděli jste ale, že už od zrodu webinářů v polovině 90.let se za jejich hlavní rys považuje interaktivita a aktivní zapojení účastníků? Webinář v původním smyslu má tedy daleko k mluvící hlavě. E-learning, jak se vyvíjí v posledních letech, jakbysmet. 

Dnes mám pro vás tedy pár digi tipů, jak aktivně zapojit studenty, ať už učíte online či ve třídě

Zdravím,

Klára Pirklová 

 

 


 

EdTech TRENDY

Minulý týden jsem vystoupila na konferenci pro knihovníky. Byla jsem v téhle komunitě zpropagovat neformální výuku jazyků (třeba češtiny pro cizince) a přidala pár tipů, jak to dělat právě v knihovně. 

Když jsem uvažovala, který jeden nástroj bych knihovníkům doporučila, abych je nezatěžovala složitostmi, zvolila jsem Nearpod. Jaké překvapení, když jsem při coffee breaku na chodbě míjela pozvánku na seminář s názvem: Nearpod – Powerpoint na steroidech. Lépe bych to ani vyjádřit nedokázala. 

Nearpod má všechno. Umožní vám tvořit prezentace, kvízy, virtuální prohlídky, anotovat videa, tvořit soutěže. To všechno může proběhnout v Kahoot stylu, tedy dáte v hodině studentům kód a oni se k aktivitám připojí ze svých mobilních telefonů. Nebo jim stejný úkol necháte na doma a jen sledujete jejich výsledky. 

Úplnou novinkou je pak rozsáhlá databáze Flocabulary by Nearpod, která je plná anglických videí s jediným cílem – usnadnit mladým studentům učení pomocí hip-hopu.  

 


 

EdTech TIPY  

Nedávno jsem byla v Paříži. Na letišti jsme se odbavovali sami, na nádraží šly lístky pořídit jen v automatu, v supermarketu byly jen samoobslužné pokladny. Digitalizace tu opravdu pokročila a nemyslím si, že je to špatně. Digitálně se nahrazují jen mechanické práce, nikoli ty, kde je potřeba kombinovat více kompetencí. 

Ve vzdělávání a speciálně v jazykovém vzdělávání jsem rozhodně pro digitalizaci, ale jen částečnou. Studenti potřebují dril, ale také kompetentního učitele po svém boku. Ve výuce tyto požadavky mohou dobře naplňovat kombinované formy studia. Tedy ty, které nerezignují na setkávání se studenty, ale ani se nebojí zapojit e-learning

Rozhodně doporučuji přečíst si tento článek Deníku N s názvem V ruce tablet, ve třídě asistent, ve škole psycholog. Jak Ukrajince začleňuje škola, která ví, jak na inkluzi

Vlastní zkušenost s blended výukou češtiny pro válečné uprchlíky jsem pokusila zhodnotit v tomto svém článku. 

 


 

EdTech HVĚZDY

Learning is not always fun, right?

Učení není vždycky zábava, ale úplně rezignovat na zábavu nejde. Něco o tom ví Jana Čtveráčková, která má svůj projekt Funglicky. Začalo to jako malý klub studentů, který Jana začala na Facebooku. Ten ale časem – jak už to s dobrými projekty bývá – trochu vyrostl a teď už má vlastní e-booky a také vlastní metodiku, kterou Jana využívá mimo jiné ve firemním vzdělávání. 

 


 

Tak jo. Co se vám vybaví, když se řekne e-learning? Má být učení dril, nebo spíš zábava? Zaujalo vás jiné téma newsletteru?

Napište mi na info@klarapirklova.cz