Milí lektoři,
zdravím vás po Hromnicích s newsletterem vol.3. Už jste uklidili vánoční stromek? My letos poprvé až po Hromnicích.
Pro tento týden jsem vám vybrala témata kognitivní zátěž a práce nahlas.
Zní to nudně, ale není. Tak vám přeji příjemné čtení.
Klára
EdTech TRENDY
EdTech / educational technology má nejen svoje trendy, ale také své pain points. A jedním z těchto pain pointů (bolavých míst) je kognitivní zátěž. Vysvětlím z pohledu uživatele.
Potřebujete se naučit, jak se točí IG Reels (já vím, že to s nimi už trochu přeháním). Zajdete omrknout, co radí Youtube. Než ale zjistíte, který typ Reels je pro vás vhodný, stačíte se podívat na nejnovější video Imagine Dragons: “Jé, oni přijedou do Prahy.” Tak hledáte v kalendáři, jestli můžete na koncert. Pak kouknete na tři další písničky a pak už je půl 12 a vy musíte děckám vařit oběd. True story.
Co tím chci říct? Učit se něco nového v digi prostoru je skvělé, protože je to názorné a trendy a často dobře didakticky zpracované. Ale zároveň je tu neustálý příval dalších a dalších podnětů, které od učení odvádějí. To je kognitivní zátěž. To neustále přepínání pozornosti.
Jako online tvůrci si kognitivní zátěže musíme být vědomi. Jinak nám do toho našeho online snažení a spokojených klientů budou házet vidle nějací Imagine Dragons.
Významně ambivalentním hráčem je v tomto ohledu Facebook. V posledních #EdTechtipech proto mluvím o alternativách facebookových skupin.
EdTech TIPY
Mým dlouhodobým edtech tipem je práce nahlas. Píše o ní třeba Austin Kleon v knize Ukaž, co děláš.
„Neukazujte svůj oběd nebo své latté; předveďte svou práci,“ vyzývá Kleon. Čili používejte sociální sítě jako výkladní skříň své vlastní práce, ne práce kavárníka.
Cílem práce nahlas je nechat naše příznivce nahlédnout do toho, co umíme a co tvoříme. Naše klienty k nám totiž táhne nejen odbornost, ale i nadšení, celkový přístup, nadhled a vtip. To všechno se dá do práce nahlas zakomponovat.
A třeba Robert Vlach v knize Na volné noze práci nahlas označuje dokonce za klíčovou marketingovou strategii volnonožce.
EdTech HVĚZDY
Na EdTech hvězdy mám v poslední době štěstí. Mým soukromým objevem loňského roku je lektorka slovenštiny pro cizince, Lenka Ježó Garančovská. Učí slovenštinu na univerzitě v Bulharsku a vedle toho má projekt Učíme (sa) slovenčinu.
I když se třeba vy sami slovenštinu neučíte, určitě si nenechte ujít náš rozhovor, který proběhne v úterý 8.2. od 9:30 v rámci facebookového pořadu #EdTechtipy. Lenka bude mluvit o svých online kurzech a zapojení těchto kurzů do výuky.
Tak co? Krotíte úspěšně kognitivní zátěž? Pracujete nahlas?
Mimochodem, s kým se potkám na koncertě Imagine Dragons?