fbpx

 V některých sociálních bublinách se stalo ze slova FLOW skoro zaklínadlo. Slyšeli jste už někoho říkat, že je ve FLOW? Že má FLOW? Spousta lidí termín používá, ale málo kdo skutečně ví, co to je. Vy se to dnes dozvíte.

Pozvání na blog totiž přijala Linda Horčičková, odbornice na andragogiku a zážitkovou pedagogiku, která vám v dnešním článku daný koncept nejenže vysvětlí a ukáže, jak je užitečný ve studiu cizích jazyků. Ona vám jej dá prožít.

Nechte se vést Lindiným vyprávěním.  Závěr stojí za to.

JEDEŠ DO INDIE!

Představ si, že ti angličtina přijde fakt skvělá. Učíš se, co to dá. Za tři měsíce totiž odjíždíš jako dobrovolník do bájného Malého Tibetu. To je oblast v severní Indii, v Himalájích. Oficiálně se jmenuje Ladakh, ale známá je i jako Malý Tibet. Stále se tam drží původní buddhistická kultura. Mluví tam tibetsky, ladacky, hindi, urdu a taky anglicky. Školství je tam v mizerném stavu – to státní úplně. Osvícené soukromé školy začaly pro svůj rozvoj využívat zahraniční zdroje a hledají dobrovolníky na různé pozice.

Ty tam jedeš na doporučení kamaráda jako student cizích kultur/jako učitel metodiky vzdělávání. (Nápověda: vyber si, co je pro tebe představitelnější, podle toho, kdo jsi a co chceš ). Nebylo zas tak jednoduché se na tu pozici dostat, ale prošel jsi výběrovým řízením.

 

Děsně se těšíš. Má to jen jednu drobnou překážku. Tvojí „basic English“.

Motivace je víc než jasná. Dřeš a dřeš a nejvíc se soustředíš na poslech, protože se bojíš, že nebudeš rozumět.

Živě si to představ! Vidíš se, jak sedíš doma u počítače se sluchátky na uších? Vedle počítače telefon, na kterém hledáš slovíčka, a taky sešit, kam si děláš poznámky. Tři hrnky od kafe, čtvrtý s čajem…

INDICKÁ POHÁDKA

Na netu sis našel nahrávku indické pohádky ve třech verzích:

První nahrávka je pro děti v úplně dětské, jednoduché angličtině. Sice rozumíš, ale to zjednodušení tvůj anglický um v podstatě uráží. Tomuhle přece rozumí každé malé dítě!

Druhá nahrávka je autentická četba z Máhabháraty, včetně přízvuku. I když by tě to fakt zajímalo, ať děláš, co děláš, nerozumíš ani slovo.

Třetí nahrávka je „British English“ v přiměřeně zjednodušené verzi angličtiny. Něco rozumíš, i když zdaleka ne všechno. Ale máš pocit, že se tím prokoušeš, když zabereš.

Kterou verzi zvolíš?

Není to tak triviální otázka, jak by se mohlo zdát.

Většina patrně zvolí třetí nahrávku. Ale možná jsi hodně ambiciózní a tvoje schopnost učit se je nadprůměrná, věříš si, a máš rád výzvy. Možná se potrápíš dobrovolně s Máhabháratou. Jenže je to tak těžké, že u toho sedíš celý večer, vlastně tě to frustruje a pak už ani nebaví.

A obráceně – možná tě indické pohádky moc neberou a tenhle úkol tě spíš otravuje. Svezeš se s dětskou verzí. Ale jednak tě to moc nebaví, a asi to tvou angličtinu moc neposune, že?

Dobrá zpráva: Nahrávky jsou dostupné stále všechny tři a můžeš své rozhodnutí změnit! Taky se můžeš seznámit s dějem v dětské verzi, naučit se rozumět zjednodušené nahrávce, a takto vyzbrojen se pustit do Máhabháraty.

 

JÁDRO PUDLA

Gratuluju! Právě jsi aplikoval koncept FLOW! Je to dost užitečná hračka. Kouknem na ni níže.

Teď je na čase se představit. Jsem Linda Horčičková. Pohybuju se svou profesí někde na pomezí outdoorového instruktora, kouče a tvůrce seberozvojových zážitkových programů. Vzděláním jsem andragog (just google it) a zaměřuju se na učení a seberozvoj pomocí zážitku. To znamená, že tě vezmu ven, do akce, kde se dostaneš blíž k sobě, do emocí, a díky tomu se efektivně rozvíjíš a/nebo učíš. Mohla bych tady o tom napsat román, ale Klára mě požádala, abych tu představila koncept FLOW. Což už se v podstatě stalo při „poslechu“ indické pohádky. Zbývá jen teoretické zastřešení.

 

Pokud ti poslech zjednodušené verze přiměřeně odsejpá a učíš se u něho, baví tě to, nacházíš se ve FLOW zóně (A). Pravděpodobně se ti podaří vylepšit svůj poslech, a dostáváš se do sféry „nudy“ a úkol pro tebe už není dostatečně stimulující (B). Zpět do zóny FLOW se dostaneš zvýšením nároků, tedy vrhneš se na Máhabháratu(C).

Pokud se pustíš rovnou do Máhabháraty a náročnost poslechu je příliš vysoká vzhledem k tvé úrovni angličtiny (D), do zóny FLOW vedou dvě cesty. Buď musíš snížit náročnost úkolu (E1), nebo se překonat a zlepšit své dovednosti (E2).

Analogicky si můžeš představit jakýkoliv úkol a jeho náročnost vzhledem k úrovni relevantních znalostí, schopností nebo dovedností osoby, která se úkol snaží splnit.

 

Z MAĎARSKA DO USA

Autor konceptu FLOW profesor Mihaly Csikszentmihalyi je Maďar jak poleno. Už podle jména. Ve 22 letech emigroval do USA, kde žije dodnes. V září mu bude 86 let. Napsal (mimo jiné) knížku „O štěstí a smyslu života: Můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu?“, která se zabývá stavem optimálního prožívání a představuje právě koncept FLOW (plynutí). Jedná se o duševní stav, při kterém jsi ponořený do určité činnosti tak, že nic jiného se ti nezdá důležité. Je to okamžik, kdy se tvoje tělo a mysl vzepne k hranicím možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obtížného, co stojí za to. Je to stav naprosto soustředěné motivace. Je to cílevědomé zaujetí, při kterém plně ovládáš své emoce, které ti pomáhají k lepšímu výkonu. Ve FLOW nejsou emoce pouze ovládnuty a usměrněny, ale pozitivně naladěny a zapojeny do řešení úkolu. Známkou FLOW je pocit spontánní radosti, nadšení při prováděné činnosti.

Protože žijeme v době internetové, v některých sociálních bublinách se stalo z FLOW skoro zaklínadlo. Slyšel jsi už někdy někoho říkat, že je ve FLOW? Že má FLOW? Spousta lidí termín používá, ale málo kdo skutečně ví, co to je. Tak ty už to víš. A hlavně víš, proč se snažit sobě nebo svým dětem/žákům/komukoliv, kdo se snaží o nějaké učení nebo (sebe)rozvoj nastavit náročnost úkolu tak akorát.

Angličtinu učit jako Klára neumím, ale umím pro tebe udělat spoustu jiných věcí v oblasti seberozvoje.

Jestli tě tento článek zaujal, můžeš začít tím, že si stáhneš můj e-book zdarma. Jmenuje se O krok blíž k sobě a naučí tě 4 konkrétní techniky toho, jak využívat zážitky běžného dne pro svůj rozvoj. 

Případně si počti u mě na blogu, jsi vítán.

Můj poslední projekt je projekt Cesta harmonie: karty vědomého prožívání. Koukni.  

Myslím, že po Lindině působivém představení konceptu FLOW už nikdy nepoužijeme toto slovo ledabyle a na prázdno. Co myslíte?

Mimochodem, Linda za rok chystá seberozvojový kurz přímo v indickém Ladakhu, kde strávila dohromady přes půl roku na projektech ve školách. Pro více informací o ladackém kurzu nakoukněte SEM.

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU.

Tématem newsletteru jsou trendy ve vzdělávacích technologiích, lektorské i digi tipy, online vzdělávání. 

Jste úspěšně přihlášeni k odběru newsletteru.