fbpx

Cizí jazyk není pro každého. Nebo je? (Lekce 5)

 

Dobrý den, jsem Klára, lektorka angličtiny. Učím angličtinu on-line v prostoru nazvaném Klára`s English Café, kde své studenty vedu pomalými krůčky k sebevědomému projevu v mluvené angličtině.

Včera jsem vám vyprávěla, jak se učí česky Američan Gavin Roy. Gavin, který se obstojně domluví ve čtyřech jazycích, sám o sobě říká, že ho od ostatních studentů odlišuje pouze jeho zabejčenost, anglicky persistancy. Prostě když už se rozhodne, že se bude jazyk učit, tak se ho opravdu učí.

Máte pocit, že vy byste tohle nezvládli? Že v tom musí být něco vrozeného, čím vy prostě nedisponujete?

Vědecké výzkumy v oblasti výuky cizích jazyků do toho vnášejí světlo. Ano, faktory jako věk, intelingence, styl, jakým se přirozeně učíme a motivace hrají svou roli. Ovšem ani jeden z těchto faktorů nehraje roli hlavní. Z výzkumů nevyplývá, že by děti nabývaly v cizím jazyce automaticky lepších výsledků než dospělí. Stejně tak i motivace u každého studenta přirozeně kolísá. Gavin se aktuálně také češtinu neučí tak intenzivně jako na začátku.

Mnohem větší roli než cokoli ostatního, jak se ukazuje, hraje učitel. Zejména pak vzdělaný učitel, který umí vytvořit takové prostředí, z něhož studenti těží, nehledě na své výchozí podmínky. Měl by to být učitel, který své studenty vede prostřednictvím tzv. teacher`s talk, tedy zjednodušené mluvy. Který ví jak účinně opravovat chyby. Jak ošetřit stres, když je student na začátku cesty. Jak jej po té cestě k sebevědomému projevu efektivně vést.

Zkrátka, není v tom žádná alchymie. Výzkumy ukazují, že cizí jazyk není dovednost určená pro hrstku vybraných lidí. Schopnost sebevědomého projevu nezáleží na tom, co vám bylo dáno do vínku. Vše se dá naučit.

Možná teď budete argumentovat, že přeci jen znáte někoho, kdo se dokáže domluvit, byť zná jen pár obratů. Ano, taky takové studenty mám. A proto vím, že tam hraje velkou roli sebevědomí. Někdo takového sebevědomí nabyl ještě než se začal jazyk učit, někdo jej potřebuje teprve nabýt. Nevěřili byste, kolik studentů na obyčejných hodinách cizího jazyka rozkvétá napříč celou osobností.

Co? Cože? Vy máte pocit, že takový pokrok je na dlouhé lokte? Že je to na roky? Že za pár týdnů se nedá dosáhnout téměř ničeho? Tak to prosím přijďte zase zítra. Ukážu vám, že naprostý opak je pravdou.

Zdraví,
Klára