fbpx

V minulém článku jsme si řekli, že stačí 5 minut denně, abyste se ze škatulky věčného začátečníka či věčně mírně pokročilého vydali na cestu trvale se zlepšujícího studenta. Dnešním dnem začínáme minisérií článků na téma – jak využít těch 5 minut na maximum.

Možná zde neuslyšíte příliš nového, ale třeba to uslyšíte v novém kontextu a třeba to vámi pohne k tomu nějak začít.

Začínáme večerním úklidem. Myslím tím ten úklid, kdy už jsou děti zalezlé, nikdo vás příliš neruší a vy máte třeba plné ruce práce, ale čistou hlavu. Zaměstnaní lidé často do tohoto stavu dospívají večer. Jiní mají ale příležitost brzy ráno. Žena na mateřské třebas dopoledne. Důležitá je tam ten okolní klid a čistá hlava. Tam začíná vaše jazyková pětiminutovka. Co s ní?

 

Dostaňte to z ucha do pusy

První volbou ve chvíli, kdy máte hlavu čistou, ale plné ruce, bývá poslech, třeba rádia. Česky určitě, ale anglicky? Poslech určitě, ale musíte volit dobré zdroje. Jste-li jen mírně pokročilí, zapoměňte na rádio BBC či poslech amerických seriálů. Nebudete rozumět ničemu a jen vás to odradí. Vám mírně pokročilým jsou určeny jednoduché věty a fráze k opakování. Možná to působí na první pohled jako ten nejotřelejší tip, který vám můžu dát, nuda.

„My name is Klára. – What`s your name?“ – OPAKUJETE: „My name is Klára. – What`s your name?“ 

Nuda je to ale jen do chvíle, kdy angličtinu dostanete z ucha do vlastní pusy. Pak nuda končí, protože anglicky začínáte m.l.u.v.i.t.. Jasně, zatím jen s berličkou. Ale zopakujete pár vět dneska. Abyste do zítřka nezapomněli, které věty už jste v puse měly, označíte si je. Zítra jedete ty samé věty. Co se stane po 5 dnech takového pětiminutového opakování? Vyzkoušte. Uvidíte. 😉

ODKAZY: Spoustu poslechů k učebnicím nabízí zdarma nakladatelství Infoa. Jste-li začátečníci či mírně pokročilí, bude pro vás vhodná nějaká základní konverzační příručka, která obsahuje nejpoužívanější fráze, ale také seznamy slovíček, číslovek, předložek, základní gramatiky apod.Jednou z těch, ke kterým je k dispozici poslech je stažení, je učebnice Anglicky za 30 dní. (Na název příliš nehleďte. 🙂 )

 

Memorování k úklidu? Ideální

Slyšeli jste někdy o Alzheimerově chorobě?!?! No dobře, vtipy na jindy. Je-li vám však přes třicet a pravděpodobně už jste většině škol odrostli, zbystřete. Memorování čili trénink paměti vám v žádné své podobě neuškodí. Naopak. Stejně jako je někdy dobré odložit kalkulačku a spočítat něco zpaměti, představujte si, že i jazykové memorování doslova křísí vaše mozkové buňky. Při úklidu – mechanické činnosti, kterou máte za ty roky zmáknutou? Naproto ideální!

Vyrvěte si z učebnic seznamy nejpoužívanějších vět/ číslovek/ gramatiky/ sloves či čehokoli jiného, co vás alespoň trochu zajímá a nalepte si to nad žehlící prkno (či dřez). Žehlíte a odříkáváte. Myjete nádobí a za každý umytý talíř, jedno slovíčko. 5 minut denně a máte vystaráno. (Pokud daný seznam vaše blízké štve, po vaší mycí „sešn“ ho sundejte, ale na druhý den si ho tam zase nalepte a i třetí den, dokud to vaše trochu více hlava nezpracuje. Pak začněte s dalším.)

ODKAZY: Jděte do své vlastní knihovničky. Vytáhněte jakoukoli učebnici angličtiny a hledejte přehledy slov a gramatiky. Vytrhněte. (To není vandalství, to je dekonstrukce linearity. 🙂  Pokud nenajdete, pořiďte si Angličtinu za 30 dní. Souhrny tam najdete a máte k tomu ještě poslech. Pokud jste ochotni investovat více, moc doporučuji Kreativní slovník – anglický slovník v myšlenkových mapách. Je vhodný od mírně pokročilých po hodně pokročilé. Díky myšlenkovým mapám a dobrým ilustracím vám pomůže zapojit i vizuální paměť a kontextuální paměť, což u studia cizích jazyků není obvyklé. A je opravdu pěkný. Já osobně ho využívám hojně. Jen se připravte na vyšší cenu.

 

„Gejmifikujte“ svou angličtinu

Dobrá, tak už posloucháme-opakujeme a dokonce i čteme-memorujeme. Co dál? Nabídnu vám trocha toho herního prvku. Tedy aktivitu přetvořenou ve hru, která vás donutí více zapojit nejen paměť, ale i rozhodování, riskování a i to již naučené. (Budete se cítit doslova jako gambler. 🙂

ODKAZY: Říká se tomu odborně gamifikace (čti gejmifikace) a znamená to, že si z obyčejného lineárního textu uděláte hru. A pak ten rozpadlý text či obraz zase zkoušíte dávat dohromady. Jako puzzle. A ono vás to kupodivu docela baví, protože hry člověka obecně docela baví. Můžete to udělat tak, že si obyčejnou jednoduchou větu rozepíšete na jednotlivé papírky, ty si rozhodíte po stole a pak se to – během otírání toho stolu – snažíte zas zpátky správně poskládat. Dobré je, když vám taková puzzle připraví někdo jiný. Třeba zapojte děti. (Nebo manžela – s příslibem následné masáže nohou.) Anebo si takové šikovné kartičky můžete pořídit. Tématicky uspořádané jsou například Fun Cards. Cenově jsou dostupné a nabízejí spoustu zajímavých (gejmifikovaných) podnětů pro studium angličtiny. Rozhoďte si je po kuchyni a luštěte.

 

Samomluva je král

Samomluva. Divné slovo, že? Nicméně, samomluva je to, po čem v podstatě celou dobu jdete: „I am washing the dishes right now.“ / „I don`t like washing the dishes too often.“ / „This is a table, it is the heart of our family life.“ atd. Samomluva je trénink. Lovíte z paměti vše, co víte, a skládáte to do smysluplných vět. Personalizujete, tj. formulujete právě to, co vás zajímá. Učíte se volit slova tak, aby vám šla dobře do pusy. Angličtinu aktivně používáte. M.l.u.v.í.t.e. 🙂

 

Tak tedy: dneska jsme poslouchali, trochu četli, hodně opakovali, trochu si hráli a „samomluvili“. 5 minut denně a za týden jsme úplně jinde.

Příště se mrkneme na to, jak pilovat angličtinu při kafi. Tam budeme ochuzeni o mechanickou činnost úklidu, a tak se objeví prostor pro trochu té kreativity. Těšte se – již za týden.

Jaké další články ze série „5 minut angličtiny denně“ budou následovat:

Jak pilovat angličtinu při kávě – 28.5.2019

Jak pilovat angličtinu u televize – 4.6.2019

Jak pilovat angličtinu, když se vám vůbec nechce – 11.6.2019

 

P.S. Materiály, na které odkazuji, mám ráda, mám je vyzkoušené a odkazuji na ně, protože věřím, že i vám mohou pomoci. Příspěvek není sponzorovaný.